Skupinski nakup elektrike: akcija zveze potrošnikov odvisna od drobnega tiska

Kampanja ZPS zbuja pri trgovcih z elektriko domneve, da bodo zaslužili le Nizozemci.

Objavljeno
03. september 2014 21.19
LJUBLJANA SLOVENIJA 16.9.2011 ELEKTRO LJUBLJANA FOTO JOZE SUHADOLNIK
Borut Tavčar, Božena Križnik, gospodarstvo
Borut Tavčar, Božena Križnik, gospodarstvo
Ljubljana – Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je predstavila akcijo Zamenjaj in prihrani, v kateri bi po vzoru več evropskih držav skupaj z nizozemsko družbo za skupino prijavljenih uporabnikov izbrali najcenejšo ponudbo elektrike. Trgovci z elektriko dvomijo, da je akcija dejansko v korist porabnikov.

»Kampanjo, ki je namenjena osveščanju uporabnikov energije o mogočih prihrankih in izbiri najugodnejših ponudnikov, podpiramo. O sodelovanju na razpisu za najugodnejše ponudnike pa se še pogovarjamo, vse je odvisno od drobnega tiska,« je bil kratek Robert Golob, predsednik uprave Gen-I. Drobni tisk pa menda pišejo Nizozemci.

Podobno meni direktorica Agencije za energijo Irena Praček, ki jo je ZPS prosila za podporo kampanji. »Načeloma podpiramo vsako akcijo, ki je namenjena spodbujanju konkurence in ima določene koristi za odjemalce elektrike. Do akcije ZPS pa smo zadržani, saj ne poznamo razpisnih pogojev, za katere smo prosili ZPS, ne vemo niti tega, s kom pripravljajo akcijo. Ne morem torej reči, ali akcija krepi konkurenčnost in prinaša koristi odjemalcem. Razpisni pogoji bi morali biti javni,« pravi Pračkova. Agencija za energijo tudi zato ni želela sodelovati na novinarski konferenci ZPS.

Največ nezadovoljstva pa je akcija ZPS zanetila v Elektru Celje Energiji (ECE), ki se je, kot pravi direktor Mitja Terče, najprej z zadovoljstvom odzvala na pobudo ZPS. Jezo je zbudilo to, da ZPS ni odgovorila na vrsto ključnih vprašanj. V ECE so se zato odločili, da na razpisu ne bodo sodelovali. »Ne upoštevajo niti kakovosti dobave niti trajnostnih meril, zgolj ceno. Akcijo vodi podjetje z Nizozemske, ne ZPS, mi naj bi podpisali pogodbo z Nizozemci. ZPS je torej le posodila ime za akcijo, v kateri bi Nizozemci za vsakega pridobljenega odjemalca dobili 30 evrov provizije. Teh 30 evrov pa je povprečna cena elektrike za gospodinjstvo za dva meseca, saj cena energije poleg prispevkov, davkov in omrežnine znese le še tretjino zneska računa za elektriko. Kako bodo kupci, ki za energijo plačajo med 200 in 250 evrov na leto, privarčevali 100 evrov, mi ni jasno,« pravi Terče in dodaja, da bodo 30 evrov raje dali odjemalcem kot neki nizozemski družbi.

Tudi na Agenciji za energijo se strinjajo, da so marže trgovcev z elektriko v Sloveniji zelo nizke, cena energije pa med najnižjimi v Evropi. Večina računa za elektriko je fiksnega, tu trgovci nimajo veliko manevrskega prostora za nižanje cen. Ta del se sicer lahko še poveča, saj so nekatere države že uvedle podpore za termoelektrarne oziroma za stabilnost elektroenergetskih sistemov.

ZPS: Prihranki bodo!

Nasprotno je pobudnica akcije, ZPS, trdno prepričana, da bo kampanja koristila slovenskim potrošnikom. Kot pojasnjuje v odgovoru Celjanom, to potrjuje že napoved Elektra Celje, da se sami dražbe ne bodo udeležili, a bodo ponudili nižjo ceno, kot bo dosežena na licitaciji, ob enakih pogojih. Torej so nižje cene za potrošnike možne. In če bo na licitaciji zmagala ponudba elektrike iz obnovljivih virov, bo to dodatna spodbuda za potrošnika, da se obrne v zeleno. ZPS verjame, da so prihranki pri skupinskem nakupu lahko občutni, čeprav je porabljena elektrika le del kalkulacije na računu. Taka je tudi izkušnja Avstrijcev, čeprav je tam omrežnina višja, elektrika pa cenejša kot v Sloveniji.

Elektro Celje problematizira provizijo, ki jo v kampanji pobere nizozemski partner ZPS, PrizeWize. Višine provizije, ki jo bo moral plačati zmagovalni ponudnik, in iz katere se financirajo visoki stroški kampanje, do zdaj niso razkrili, ker sploh še ni znana. O višini se Nizozemci še pogajajo z zainteresiranimi slovenskimi dobavitelji energije. Takoj, ko bo znesek znan, ga bo ZPS objavila. Že zdaj pa zagotavlja, da bo nižji od 30 evrov, kot v pismu trdi Mitja Terče. Provizija bo pokrivala: vzpostavitev tehničnih orodij za prijave, brezplačni klicni center za potrošnike, izračune ocene prihrankov in organizacijo zamenjave ponudnikov za veliko število potrošnikov, izvedbo licitacije in komuniciranje z javnostjo in dobavitelji. Družbo PrizeWize je ZPS izbrala zato, ker ima »daleč najboljše reference za izvedbo skupinskega nakupa in je že uspešno sodelovala s potrošniškimi organizacijami v drugih članicah EU«.

Ni pa živahen samo odziv dobaviteljev elektrike in plina na kampanjo ZPS, ampak tudi potrošnikov. Do sinoči je svoj interes za zamenjavo na spletnih straneh ZAMENJAJinPRIHRANI.si registriralo že blizu 7000 potrošnikov.