Učinkovitejše varstvo in večja izbira za potrošnike, manjši stroški za podjetja

Komisija predlaga sodobna pravila za digitalne pogodbe: poenostavitev dostopa do digitalnih vsebin in spodbude za spletno prodajo po vsej EU.

Objavljeno
09. december 2015 16.51
B. K.
B. K.
Ljubljana – Evropska komisija je predstavila dva predloga za okrepitev varstva potrošnikov, ki kupujejo prek spleta po vsej EU, in v podporo podjetjem pri širjenju spletne prodaje. S tem uresničuje svojo strategijo enotnega digitalnega trga.

Prvi predlog obravnava dobavo digitalnih vsebin (npr. pretakanje glasbe), drugi pa spletno prodajo blaga (npr. nakup oblačil prek spleta). Predloga odpravljata glavne ovire za čezmejno poslovanje v EU: razlike med ureditvami potrošniškega pogodbenega prava in z njimi povezane visoke stroške za podjetja ter nizko stopnjo zaupanja potrošnikov pri spletnem nakupovanju v drugi državi.

V komisiji upajo, da bo po spremembi predpisov število ponudnikov, ki bodo prodajali v druge države EU, povečalo na 122.000 evropskih podjetij, število potrošnikov, ki kupujejo čez mejo, pa naj bi naraslo na 70 milijonov. Potrošnikom v drugih državah članicah naj bi začelo prodajati več kot 122 000 evropskih podjetij, skupno število potrošnikov, ki prek spleta kupujejo v drugih državah EU, pa bi se lahko dvignilo do 70 milijonov. »To bo odprlo nove trge, zlasti za mala in srednja podjetja, okrepilo konkurenco in spodbudilo gospodarsko rast. Nižje maloprodajne cene bodo po pričakovanjih povečale potrošnjo v EU za 18 milijard evrov, BDP EU pa naj bi se zvišal za 4 milijarde evrov,« so zapisali v sporočilu.

In kakšne spremembe predlaga komisija?

Obrnjeno dokazno breme
Če na primer italijanski potrošnik danes ugotovi, da ima izdelek, ki ga je prek spleta kupil pred več kot šestimi meseci, napako in od prodajalca zahteva, naj izdelek popravi ali nadomesti, ta od njega lahko zahteva dokaz, da je bila napaka prisotna že ob dobavi izdelka. V skladu s predlaganimi novimi pravili bo imel potrošnik na voljo dveletno garancijsko dobo. V tem času bo lahko zahteval odpravo napake, ne da bi moral dokazovati, da je bila ta prisotna že ob dobavi.

Jasne in posebne pravice v zvezi z digitalnimi vsebinami:
Potrošnik, ki na primer s spleta prenese igro, ki nato ne deluje pravilno, lahko sedaj kot nadomestilo prejme samo popust za prihodnji prenos drugih iger. V skladu s predlagano direktivo bodo potrošniki lahko zahtevali odpravo tovrstnih težav. Če ta ne bi bila izvedljiva oziroma ustrezno opravljena, pa bodo lahko zahtevali znižanje cene ali odstop od pogodbe ob vračilu denarja v celoti.

Načelo pravne varnosti in podjetjem prijazno okolje:
Podjetja morajo dandanes vlagati čas in denar v prilagajanje določbam pogodbenega prava v državah članicah, v katere prodajajo. Ob predlaganih pravilih se podjetjem ne bo več treba ukvarjati s tako razdrobljenostjo predpisov, saj bodo potrošnikom v vseh državah članicah lahko dobavljala digitalne vsebine oziroma prodajala blago na podlagi istega sklopa določb pogodbenega prava.

Prihranek stroškov za podjetja:
Podjetja se danes srečujejo z enkratnim stroškom v višini 9000 evrov za prilagoditev nacionalnemu sistemu pogodbenega prava vsake posamezne države članice, v katero želijo prodajati. To pomeni, da bi podjetje, ki bi želelo prodajati v vseh ostalih 27 državah članicah EU, zaradi novih vseevropskih pravil lahko prihranilo do 243.000 evrov.