Vse več zanimanja za financiranje rabljenih vozil

Po ocenah v Sloveniji kupimo več kot polovico novih osebnih avtomobilov na lizing, tretjino pa s kreditom.

Objavljeno
19. september 2014 20.10
Andrej Motl, Posel in denar
Andrej Motl, Posel in denar
Pred začetkom krize je bilo financiranje nakupa osebnih vozil z lizingom priljubljeno tudi med tistimi, ki si ga v resnici niso mogli privoščiti, lizinške hiše so zato imele veliko dela s prodajo zaseženih vozil. Preverili smo, kako se trg razvija zdaj, ko naj bi se iz nje počasi vendarle izvili.

Direktor podjetja Summit Leasing Mitja Otorepec pravi, da sta avtomobilski in lizinški trg v Sloveniji že dosegla visoko zrelost, zato je med njima močna korelacija. Tako se ponudnikom tega načina financiranja močno pozna 26-odstotni upad novih registracij vozil v primerjavi z letom 2008. Opozarja pa, da je pri tem smiselno upoštevati še učinek v zadnjih letih vse večjega števila vozil, ki so v Sloveniji registrirana le za dan ali dva, nato pa jih trgovci prodajo v tujino. Upad je v tem primeru po njegovi oceni že 33-odstoten.

Da so razmere daleč od rožnatih, nakazujejo tudi podatki Združenja bank Slovenije, po katerih se je v prvem polletju letošnjega leta v primerjavi z enakim obdobjem lani obseg financiranja osebnih vozil z lizingom (brez financiranja zalog) zmanjšal za dobro petino. Pri nekaterih lizinških hišah kljub temu opažajo obrat na bolje. Pri SKB Leasingu tako pravijo, da po slabšem lanskem in predlanskem letu letos imajo rast. Pri NLB Leasingu so dno povpraševanja imeli leta 2010, ko je bilo kar 40 odstotkov nižje od predkriznega. Od takrat zmerno rastejo in so že na predkriznih ravneh, pravijo.

Z lizingom danes po Otorepčevi oceni Slovenci financiramo več kot 50 odstotkov vseh novih osebnih vozil, približno 35 odstotkov jih kupimo s pomočjo kredita, preostanek pa z gotovino. Delež gotovinskih nakupov je sicer težko oceniti, saj kot gotovinsko plačilo obravnavamo tudi nakupe, za katere je stranka prej najela posojilo na banki.

Zadovoljni smo s starejšimi in cenejšimi avtomobili

Med lizinškimi hišami na področju financiranja novih osebnih vozil v prvem polletju tega leta s skoraj 42-odstotnim tržnim deležem izstopa Porsche Leasing. Sledita Summit Leasing s skoraj četrtino in SKB Leasing z desetino trga. Precej bolj enakomerni so tržni deleži na področju financiranja rabljenih vozil. VBS Leasing je s skoraj 23 odstotki na prvem mestu, s skoraj 20 odstotki mu sledita Porsche Leasing in NLB Leasing, na četrtem mestu pa je z dobrimi 16 odstotki Summit Leasing.

V krizi je rabljen avto povprečnemu kupcu bolj sprejemljiv kot v konjunkturi, zato ne preseneča, da je bilo v preteklih letih tudi več povpraševanja po financiranju rabljenih vozil. Trend se še nadaljuje. V SKB Leasingu naraščanje povpraševanja ugotavljajo že od leta 2009, medtem ko zanimanje za financiranje novih vozil upada od leta 2011. Premik v financiranju rabljenih in tudi cenejših avtomobilov opažajo tudi pri NLB Leasingu.

Pogoji financiranja ostajajo podobni

Pri večini lizinških hiš zaradi krize pogojev za odobritev lizinga niso bistveno zaostrovali. Pri Summit Leasingu pravijo, da je enaka ostala tudi povprečna višina zahtevanega začetnega pologa oziroma soudeležbe stranke pri nakupu. Bistveno več pozornosti pa namenjajo notranjim kontrolam in obvladovanju tveganj, povezanih z lizingom. V NLB Leasingu višji začetni polog zahtevajo pri financiranju luksuznih vozil, kjer so tveganja v krizi narasla zaradi nelikvidnega sekundarnega trga.

Pri Hypo Leasingu pritrjujejo, da so negotove razmere v preteklih letih vplivale na večje težave strank pri odplačevanju obrokov lizinga in zato tudi na večje število odvzemov vozil. Danes je število odvzetih vozil in drugih predmetov financiranja po njihovih besedah skladno z razmerami na slovenskem in evropskem trgu. Odvzeta vozila prodajajo po tržnih cenah.

Otorepec pravi, da je delež neplačnikov v njihovem podjetju v zadnjih letih že nekaj let približno enak in obvladljiv, medtem ko se letos zmanjšuje, prav tako delež odvzemov vozil. Na tem področju po njegovih besedah tudi med krizo niso imeli večjih težav. V povprečju iz portfelja 24.000 aktivnih lizinških pogodb odvzamejo 120 vozil na leto. Vozila nato prodajajo prek partnerskih trgovcev. »Večino prodamo v relativno kratkem času, velikokrat pa se zgodi, da stranka svoje zapadle obveznosti poravna in ji vozilo vrnemo,« pojasnjuje Otorepec.