Čista pitna voda v rokah srednješolcev

Srednješolci z vsega sveta bodo s svojimi roboti poskušali rešiti problem čiste pitne vode v predelih sveta, ki so brez nje.

Objavljeno
14. junij 2017 16.00
TOPSHOT-SYRIA-CONFLCIT-ALEPPO
Rok Capuder
Rok Capuder

Zavod 404 mladim omogoča stik, da svoje kreativne ideje pretvorijo v realnost. Prek atraktivnih projektov spoznavajo tehniko in tehnologijo, ki nas danes spremlja na čisto vsakem koraku in bo v prihodnosti morda krojila njihovo poklicno pot.

Verjamemo, da se inovativnosti ne da naučiti. Raziskovalni duh je v vsakem od nas in edino, kar je treba narediti, je, da ga spodbujamo na vsakem koraku.

***

Problema čiste pitne v vode se v Sloveniji vse premalo zavedamo. Naša gozdnata dežela je prepredena z vodnimi viri in čista pitna voda nam je dostopna prav vsak dan. Številne države te sreče nimajo in problem čiste pitne vode postaja vse bolj aktualen. FIRST Global Challenge je izziv, ki mladim omogoča reševanje najzahtevnejših izzivov globalnega sveta. V juliju bo skoraj 150 srednješolskih ekip z vsega sveta na testnem poligonu, s pomočjo samostojno izdelanih robotov, poskušalo ta problem rešiti.



Poligon tekmovanja, kjer ekipe tekmujejo in iz reke pobirajo žogice. Foto: arhiv Zavoda 404

Štiri mesece pred srečanjem ekip v Washingtonu, ZDA, mladi izvejo vsebino izziva in prejmejo paket komponent za izdelavo robota. Letošnji izziv predvideva zaznavanje in ločevanje čiste in kontaminirane vode. Na velikem poligonu se bodo med seboj pomerile ekipe iz šestih držav − tri proti trem.

S pomočjo robotov morajo ujeti in sortirati plastične žoge, katerih barva predstavlja čisto (modra) ali kontaminirano (oranžna) vodo. Žogice morajo nato ločiti in jih odložiti na za to predvideno mesto.



Končna verzija robota, ki že lahko ločuje žogice glede na barvo. Foto: arhiv Zavoda 404

Izdelave robota so se dijaki lotili sistematično: definicija problema − analiza komponent, ki so na voljo − prva ideja − čas za premislek − druga ideja in tako naprej. Po dobrem mesecu dni smo testirali vse komponente in se odločili za obliko in funkcionalnosti. Robota, katerega velikost je omejena, zdaj izdelujejo že dober mesec. Svoje popoldneve namesto za računalnikom preživijo v delavnici Zavoda 404, kjer skupaj s svojim mentorjem Alešem Volčinijem preizkušajo in dopolnjujejo svoj izdelek.

Mednarodna tekmovanja, kot je to, so odlična priložnost ne le za pridobivanje novega znanja, marveč tudi za druženje z vrstniki z vsega sveta. Druženje, ki je še posebej pomembno za komunikativnost, daje mladim možnost mreženja in komuniciranja v tujem jeziku.


Dijaška ekipa z mentorjem Alešem Volčinijem: Mark Breznik, Gašper Hribar, Jernej Macarol Možina, Luka Maček in David Kraševec, foto: arhiv Zavoda 404

Mark Breznik, Gašper Hribar, Jernej Macarol Možina, Luka Maček in David Kraševec iz Elektrotehniško-računalniške strokovne šole in gimnazije Ljubljana (na Vegovi ulici v Ljubljani) so ogrodje robota zasnovali in izdelali s pomočjo aluminijastih profilov, na katere so pričvrščeni motorji in elektronika. Robot žogice lahko pobira z različnih vrst terena in jih prenaša na zato predvideno mesto. Žogice zajemamo z mehanizmom, ki jih pobere s tal, in razvrsti na tekoči trak.

Največji izziv robota je izdelava sistema za samostojno sortiranje žogic. Po premikanju na tekočem traku žogice z optičnim senzorjem pregledamo in nato odložimo v posodico. Pri robotu laho dijaki uporabijo le komponente, ki so prišle kot del razvojnih potrebščin in ga je vnaprej pripravil organizator tekmovanja. Žogice lahko nato ločeno odlagamo.

Montaža elektromotorjev na ogrodje. Foto: arhiv Zavoda 404

Kljub temu da gre za tekmovanje, je to naravnano sodelovalno. V vsakem boju med seboj sodelujejo ekipe treh držav, ki poskušajo v omejenem času pobrati in razvrstiti čim večje število žogic. Ekipe se prvič srečajo šele na tekmovanju, tako da načrtovanje vnaprej ni mogoče. Na samem dogodku lahko robota prilagajajo. Polek tehnike pa je pomembno, da znajo dijaki dobro krmiliti svojega robota. Krmiljenje poteka prek brezžičnega krmilnika, ki ga morajo dijaki samo sprogramirati.

Ob koncu šolskega leta poteka tudi zaključna konferenca Zavoda 404, ki bo tokrat potekala na Fakulteti za elektrotehniko v Ljubljani. Na njej bodo dijaki svojega robota predstavili in demonstrirali njegovo delovanje. Skupaj s še 15 ekipami iz drugih srednjih in desetih osnovnih šol bodo delili svoje znanje ter vrstnike navduševali za nove izzive ustvarjalnosti in podjetnosti.