Njihovi monterji so tudi v času zapiranja mej s posebnimi dovoljenji nemoteno delali v Belgiji in na Nizozemskem, saj so njihovi kupci, podjetja iz farmacevtske panoge, zahtevali nadaljevanje del brez prekinitve. Nekateri so namreč vlagali v gradnjo prostorov za proizvodnjo novega cepiva, pojasnjuje direktor Cleangrada Jernej Zupančič. V Sloveniji so med zdravstveno krizo naredili izolacijsko sobo za murskosoboško bolnišnico, v Rakičanu pa še štiri izolacijske sobe, primerne za res najtežje bolnike. Že prej so delali tudi na Golniku.
Podjetje – katerega delež izvoza v prodaji znaša 98 odstotkov, njegovi najpomembnejši trgi pa so Belgija, Nizozemska, Avstrija, Nemčija in Švica – želi z individualnimi razvojnimi rešitvami po meri strank postati vodilni ponudnik čistih prostorov v kakovosti na območju Evrope. Zahteve na tem področju se namreč višajo, pravi Zupančič in doda, da so v kliničnem centru v Sarajevu postavili projekt prostora za presajanje kostnega mozga.
Rekordno leto 2019
»Preteklo leto je bilo rekordno že zato, ker smo za približno 55 odstotkov povečali prodajo, predvsem zaradi nekaj velikih projektov. Za podjetje MSD (Merck Sharp & Dohme) smo lani začeli, letos pa končali pet milijonov evrov vredno gradnjo tovarne, saj smo bili poleg čistih prostorov odgovorni tudi za vse drugo, od tlakov, svetil, skladiščnega dela … Tako smo iz manjšega zrasli v srednje veliko podjetje, ki lahko izpelje tudi obsežnejše projekte.«
Vedno večji in vse bolj zahtevni projekti
»S tem ko smo prišli v malo višjo ligo, dobivamo zahtevnejše in večje projekte, kar pa zahteva nove zaposlitve, drugačno organizacijo in sam način dela,« pojasnjuje direktor Cleangrada. Obenem pojasni, da so za Pfizer, za katerega delajo od leta 2006, že prednostni dobavitelj; jim je pa pred mesecem dni podobno uspelo doseči še z MSD za vso Evropo. »To pomeni, da moramo obstati na tej ravni, da moramo rasti, vendar mogoče ne tako hitro, kakor smo z leta 2018 na leto 2019.«
»V prihodnjih letih se predvidevata rast in povečanje vlaganj v proizvodnjo zdravil in s tem čiste prostore. Na leto izvedemo več kot 150 projektov za različne kupce, farmacevtska podjetja.« Letos bo glede na že podpisane pogodbe realizacija mogoče malo večja kot lani. Se pa dogovarjajo še za bolj dolgoročne pogodbe z večjimi proizvajalci zdravil.
Projekti za proizvodnjo cepiv za zdravljenje covida-19
Cleangrad trenutno izvaja štiri projekte za farmacevte, ki gradijo zmogljivosti za proizvodnjo cepiv za zdravljenje covida-19, in sicer v Belgiji za Pfizer, na Nizozemskem projekta za MSD in Poonawalla Group, kjer se skupaj z nizozemsko vlado gradi laboratorij za testiranje omenjenih cepiv, ki bo končan septembra ali oktobra. Poleg tega izdelujejo že omenjene komore za indijski Serum Institute. Zraven pa seveda prihajajo še drugi projekti.
Brez razvoja tržno zanimivih izdelkov ne gre
Znotraj podjetja imajo razvojno skupino, ki je tudi registrirana in v kateri vsako leto razvijejo nove izdelke. »Usmerjeni smo predvsem na nišne proizvode, ki so že na trgu, ampak niso na želeni ravni oziroma za katere ni veliko dobaviteljev, kar pomeni predolge roke dobave in zelo visoko ceno. In tu je naša dodana vrednost. Zdaj skupaj s farmacevtskim podjetjem razvijamo proizvod, ki ga bomo stestirali do konca leta; zanj namreč obstajajo samo neke podobne različice, ki pa niso primerne za čiste prostore.«
Odprta vrata za inženirje gradbeništva, lesarstva …
Najbolj jim primanjkuje inženirjev gradbeništva, lesarstva, strojništva, pa varilcev za nerjavno jeklo; iščejo tudi vodje projektov in varnostne inženirje. »S prevzemanjem velikih projektov moraš imeti celo strukturo, ne samo vodje projektov, ampak tudi varnostnega inženirja, koordinatorja, arhitekta; posamezen projekt zasede približno šest zaposlenih. Dostikrat mora naš arhitekt na zahtevo kupcev izrisovati projekt na njihovem sedežu, kar lahko traja tudi več mesecev.«
Večina dobaviteljev je slovenskih
Podjetje si prizadeva pridobiti čim več dolgoročnih pogodb kot prednostni dobavitelj velikim farmacevtskim podjetjem, saj se s tem razpršijo tveganja in odvisnost od enega kupca. Že od začetka delovanja pa se trudijo čim več materiala nabavljati od slovenskih podjetij: »Večina dobaviteljev prihaja iz Slovenije. Ker imamo dobre kontakte z velikimi mednarodnimi farmacevtskimi podjetji, pri njih tudi uspešno promoviramo različne dobre slovenske ponudnike proizvodov, ki se uporabljajo v naši panogi. Tako trenutno z drugimi podjetji iz Slovenije skupaj sodelujemo pri več projektih v EU.« Tega v Sloveniji manjka, saj se morebiti ne povezujemo dovolj dobro, razmišlja Zupančič.
Nova poslovna stavba in novi proizvodi
V načrtu imajo pridobivanje gradbenega dovoljenja za novo poslovno stavbo, v katero se bodo lahko vsi preselili s sedanjih dveh lokacij, kjer se ne morejo več širiti. »Dodajati želimo vedno nove proizvode, širiti spekter proizvodov in obstati. Nova zgradba bo energijsko učinkovita, zelena, po najnovejših smernicah. Naša proizvodnja je zelo enostavna, ne želimo biti preveč avtomatizirani, saj je naša prednost naša fleksibilnost, da lahko naše kupce v zelo kratkem času servisiramo po koncu projekta.«
Po Zupančičevem mnenju bodo imeli dovolj dela za prihodnjih pet let, saj na primer MSD v tem času načrtuje za kar sedem milijard evrov investicij, švicarsko podjetje pa bo namenilo osem milijard za gradnjo novih farmacevtskih objektov v prihodnjih šestih letih. »To so velike številke, tako da bo dela ogromno. Največje tveganje je, da se celotno gospodarstvo zlomi, vendar bomo potem vsi na istem,« pristavi.
»Ker imamo že toliko kupcev in tako razpršenih, da moramo kakšna dela tudi prestaviti za nekaj mesecev, je po mojem odveč strah, da bi šlo kaj narobe. Vendar se moramo kljub temu, da smo top, nenehno boriti; in čeprav lahko pridemo kadarkoli do stranke, ni nobenega jamstva, da bomo dobili posel tudi drugo leto,« poudarja direktor Cleangrada in konča z mislijo, da morajo biti vedno na vrhu – to pa bo kar izziv.