Podjetja v pričakovanju razpleta iranskih predsedniških volitev

V Iranu so naložbe povečali francoski proizvajalci avtomobilov, priložnosti so zagrabile energetske družbe.

Objavljeno
16. maj 2017 17.41
Nejc Gole
Nejc Gole

Ljubljana – Za slovenska podjetja, ki se nameravajo širiti ali vstopiti na iranski trg, bo ta petek pomemben dan. V Iranu bodo namreč predsedniške volitve, ki bodo določile, ali se bo država še naprej odpirala svetu. V Iranu so po odpravi sankcij naložbe povečali francoski proizvajalci avtomobilov, priložnosti so zagrabile energetske družbe, ob iranski obali Perzijskega zaliva pa je zaplula križarka.

Za svoj drugi mandat se poteguje tudi sedanji predsednik Hasan Rohani. Med njegovim mandatom je lani začel veljati jedrski dogovor, ki je sprostil mednarodne sankcije, Iran pa se je začel odpirati tujim investicijam. Njegova zmaga bi pomenila nadaljevanje sedanje politike, medtem ko bi zmaga konzervativnega kandidata lahko znova zaprla Iran in prestrašila tuje investitorje.

»V Iranu je pogost in skorajda običajen dvojni mandat predsednika, bo pa iranski narod sam odločil, v katero smer bo po predsedniških volitvah država šla,« je pred dvema tednoma v intervjuju za Delo pojasnila nova slovenska veleposlanica v Teheranu Kristina Radej.

Rohani je pozdravil peugeota

Ta mesec se je Rohani udeležil odprtja začetka izdelave peugeota 2008. »Kritiki so jedrski dogovor označili le kot kos papirja, ki ne bo nikoli implementiran,« je ob tej priložnosti dejal Rohani in dodal: »Vendar zdaj vidimo, da so bile sankcije na avtomobilsko industrijo odpravljene, skupne družbe odprte, izdelujejo pa se novi avtomobili.«

Francoski koncerna PSA, ki združuje znamki Peugeot in Citroën, ter Renault sta namreč po odpravi sankcij nadgradila svoje dotedanje sodelovanje z iranskima družbama Iran Khodro in SAIPA. PSA namerava v Iranu zagnati proizvodnjo še več modelov Peugeota in Citroëna, saj je podpisal pogodbe za 700 milijonov evrov. Povečanje proizvodnje avtomobilov je napovedal tudi Renault, je poročal Reuters.

Francoski proizvajalci avtomobilov za razliko od konkurence nimajo svoje proizvodnje v ZDA, ki so februarja zaradi testiranja balistične rakete srednjega dosegle uvedle nov paket sankcij in niso umaknile finančnih sankcij. To je francoska prednost, saj so manj ranljivi zaradi ameriških sankcij, ki prepovedujejo finančne transakcije z Iranom.

»Zelo se zavedamo potenciala iranskega trga, vendar si ne moremo privoščiti tveganj,« je za Reuters dejal vir blizu Volkswagna, prav tako čas ni pravi za BMW. Iranski trg avtomobilov je v prvem četrtletju tega leta poskočil za 50 odstotkov, kažejo podatki IHS Automotive.

Križarka v Perzijskem zalivu

Iran se odpira tudi v drugih panogah, denimo v energetiki. Iran je v začetku leta objavil seznam 29 podjetij iz Evrope in Azije, ki bodo lahko sodelovala v naftnih in plinskih projektih v državi. Med njimi so britansko-nizozemski Shell, italijanski ENI, francoski Total, ruska Gazprom in Lukoil ter nizozemski Schlumberger ter kitajska CNPC in Sinopec International, japonska Mitsubishi Corporation in Japan Petroleum Exploration.

Južnokorejski Hyundai Engineering, denimo, namerava v razvoj naftnega polja Kangan na jugozahodu Irana vložiti tri milijarde evrov, Total pa 4,3 milijarde evrov v izkoriščanja nahajališča zemeljskega plina South Pars pred iransko obalo.

Pred njo po novem pluje križarka Sunny, in sicer med otokoma Kešm in Kiš v Perzijskem zalivu. To je prva križarka v Iranu po koncu islamske revolucije leta 1979. Iranska vlada priložnosti vidi v turizmu tudi z izgradnjo 300 novih hotelov. Turiste pa bi pripeljali z novimi letali. Iran se je namreč dogovoril tudi za nakup stotih Airbusovih letal v vrednosti 19 milijard evrov in 80 Boeingovih letal v vrednosti 16,6 milijarde evrov.