Virus načenja tudi nemško rast

Zaradi koronavirusa bodo transportne omejitve vsaj do sredine aprila.

Objavljeno
11. februar 2020 08.22
Posodobljeno
12. marec 2020 12.48
Letalske povezave s Kitajsko bodo vsaj še dva meseca močno omejene. Foto: Edward Wang / Reuters
Po zadnjih napovedih evropske komisije naj bi bila gospodarska rast Nemčije letos približno enoodstotna, lani pa je bila 0,6-odstotna. Toda hkrati je to premalo, da bi si lahko oddahnile glavne trgovinske partnerice Nemčije. Že zdajšnje težave zaradi izbruha koronavirusa lahko evropski gospodarski stroj potisnejo v območje zaviranja z opaznimi posledicami tudi za slovensko predelovalno industrijo.

Gospodarska rast Nemčije sicer res traja že polno desetletje. Toda letos bo že drugič zapored zelo skromna in podprta z državnimi spodbudami, predvsem v potrošnji. Te spodbude se med drugim poznajo v zmanjševanju trgovinskega presežka, kjer dokaj stabilno raste uvoz, medtem ko je rast izvoza vse bolj negotova. Prav tu pa so mogoči zapleti in neugodna odstopanja od projekcij.


Podaljševanje odpovedi letov


Sodeč po odpovedih letov, je zaradi koronavirusa pričakovati omejitve in težave vsaj do konca marca.
Po podatkih Reutersa, ki vsak dan sproti posodablja podatke, velike mednarodne letalske družbe podaljšujejo odpovedi letov na Kitajsko. Glede na hitenje z odpovedmi je pričakovati, da bodo poskušale normalizirati povezave po veliki noči, torej v drugi polovici aprila. Seveda če v tem času Kitajski uspe ustaviti širitev virusa.

Predvsem ameriške letalske družbe so odpovedi letov že podaljšale do konca marca, tudi evropske pa jih postopoma zamikajo vse globlje v marec.

Mednarodne letalske družbe podaljšujejo prekinitev letov s Kitajsko do konca marca.


To seveda ne pomeni, da je Kitajska odrezana od sveta. Sodeč po radarskih podatkih, azijske letalske družbe vzdržujejo dokaj dobre letalske povezave vsaj s poslovnim središčem Šanghajem. Poleg tega pa zmanjšanje ali prekinitev potniških letov tudi še ne pomeni prekinitve trgovski poti. Se pa vse to seveda pozna.

Evropske multinacionalke s tovarnami na Kitajskem postopoma zaganjajo proizvodnjo v tej azijski velesili. Med avtomobilisti jo je Daimler zagnal včeraj, Volkswagen in BMW jo bosta poskusila prihodnji teden. Toda večina jih bo delala v omejenem obsegu. V omejenem obsegu dela ali pa celo še vedno stoji tudi veliko drugih kitajskih dobaviteljev nemški industriji.
Vse to bo postalo bolj občutno v prihodnjih treh tednih, ko bodo začele kopneti obstoječe zaloge.

Kitajska je največje skladišče Nemčije


Največja trgovska partnerja Nemčije zunaj EU sta ZDA z nekaj manj kot devetodstotnim deležem celotnega izvoza in Kitajska, kamor odpremi okoli sedem odstotkov celotnega izvoza izdelkov. Morebitno zmanjšanje trgovinskih poslov s Kitajsko tako lahko hitro spodnese letošnje gospodarske napovedi za Nemčijo.

Pri tem pa lahko celo večje težave kot upad izvoza Nemčiji povzročijo težave pri uvozu, saj jo lahko doletijo resne težave v nabavni verigi. Te težave lahko stopnjujejo še druge azijske države, ki tudi izvajajo ukrepe zaradi širitve koronavirusa. Tri države, s katerimi ima Nemčija vrednostno največji trgovinski primanjkljaj, so Kitajska, Vietnam in Bangladeš. Iz Kitajske, na primer, Nemčija uvozi kar šestino več blaga, kot ga tja izvozi.

Država z nižjimi davki spodbuja gospodarsko rast Nemčije.
Večina kitajskih izvoznikov v EU stoji ali dela v omejenem obsegu.


Skromna rast ob davčnih spodbudah


Če izključimo specifične dejavnike, torej učinek izbruha koronavirusa na Kitajskem, bodo razmere v Nemčiji letos dokaj podobne lanskim. Rast bo predvsem posledica močne domače končne zasebne potrošnje (ki jo bodo spodbudili tudi nižji davki) in večje državne porabe. Gospodarstvo pa se bo srečevalo s številnimi izzivi na mednarodnih trgih, predvsem njegove investicije bodo zelo skromne.

Nemška industrijska proizvodnja je že konec lanskega leta močno upadla, kar je sicer lahko tudi posledica enkratnih dejavnikov, ki jih sezonske prilagoditve kazalcev niso zajele. Vendar ne smemo spregledati, da je nemška avtomobilska industrija v fazi obsežnega prestrukturiranja, kar bo skoraj gotovo vplivalo tudi na aktivnost predelovalne industrije v Sloveniji.
Nemčija bo po oceni evropske komisije ohranila razmeroma nizko, zgolj 1,2-odstotno inflacijo. To pomeni, da bo v ostrih konkurenčnih razmerah zelo težko doseči ugodne cene in posledično višje zaslužke. Na zaostrovanje razmer kaže tudi obrat pri brezposelnosti. Ta se bo namreč letos nekoliko povečala. Je pa res, da se bo nekoliko povečalo tudi število zaposlenih.

Opazno se bo zmanjšal proračunski presežek, saj se je država odločila spodbuditi potrošnjo. Nemčija bo letos in prihodnje leto izvedla kar nekaj davčnih spodbud, zmanjšuje predvsem obdavčitev plač.