Če taksist ne bo upošteval cene, ga je treba opozoriti

Nadzor bo izvajal mestni inšpektorat s »poudarkom na preventivnem obveščanju občanov«.

Objavljeno
17. julij 2013 16.33
Taxi v Ljubljani. Ljubljana, 16. 07. 2013
Mojca Zabukovec, Delo.si
Mojca Zabukovec, Delo.si
Ljubljana – Najvišja cena za kilometer vožnje s taksijem – evro in pol – začne veljati prihodnji mesec, potem ko je odlok, v katerem sta zapisani tudi najvišja štartnina, ki ne sme presegati dveh evrov, in cena čakalne ure, ki ne sme biti višja od dvajsetih evrov, na julijski seji potrdil mestni svet.

»Skrajni čas je bil, da se določi najvišja dovoljena cena,« pravi Smail Dautović, direktor podjetja Intertours Taxi, za katerega dela 160 taksistov. Sami cen – zdaj kilometer vožnje ponujajo za 77 centov – zaradi sprememb odloka o prevozih z avtotaksiji ne bodo zvišali, obljublja Dautović. »Določitev maksimalne cene pravzaprav nima veliko opraviti z nami, večjimi podjetji, ampak s tistimi, ki niso v nobenem taksi združenju. Namen pa je omejiti oderuško zaračunavanje.« Sicer tudi z nadzorom nad upoštevanjem pravilnika po njegovih besedah ne bi smelo težav. »O najvišji dovoljeni ceni bodo obveščeni serviserji – v Sloveniji so trije, ki cene programirajo v taksimetre. Druga varovalka pa je overitev taksimetra,« še meni Dautović.

Na občini pravijo, da bo nadzor nad maksimalnimi cenami izvajal mestni inšpektorat s »poudarkom na preventivnem obveščanju občanov in morebitnih kršiteljev«. Kaj lahko naredi posameznik v primeru, da mu bo taksist postavil višjo ceno od določene? Na občini odgovarjajo: »Stranka ima možnost, da taksista opozori na maksimalno ceno, v skrajnem primeru pa ga lahko prijavi tržni inšpekciji.«

V odloku, ki ga je osmega julija potrdil mestni svet, so predvidene tudi kazni za kršitelje, in sicer se z globo 1200 evrov kaznuje avtotaksi prevoznik kot pravna oseba, samostojni podjetnik in posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost, če ravna v nasprotju z določeno maksimalno postavko, medtem ko se s 400 evri kaznuje odgovorna oseba.

»Zeleni taksiji niso dobra rešitev«

Z namenom celostne ureditve mestnih taksijev, kot zatrjujejo na občini, pa so taksistom nedavno ponudili možnost, da do prvega septembra pripravijo svoj predlog rešitev. »Če tega ne bodo storili do navedenega roka, bomo sami napisali pravilnik in uvedli tako imenovani zeleni taksi v sklopu Ljubljanskega potniškega prometa, pri čemer bomo k sodelovanju povabili vse taksiste z licenco, ki delujejo na območju MOL, in z zainteresiranimi tudi sklenili pogodbe,« še sporočajo z občine.

Zeleni taksiji, katerih ustanovitev pod okriljem LPP je predlagal župan Zoran Janković, češ da je to edini primeren ukrep, da se preneha dosedanja praksa, ko nekateri taksisti strankam izdajajo oderuške račune, po mnenju Smaila Dautovića niso dobra rešitev. »Enostavno nas bo preveč in potem bo vprašanje, ali bomo vsi v enakopravnem položaju,« meni Dautović in spomni, da je LPP že imel svojo taksi službo, vendar so jo zaradi izgube zaprli.

Predstavniki večjih taksi služb se po srečanju z županom po besedah Dautovića še niso sestali. V Intertoursu so, kot pravi direktor, odprti za predloge drugih, sami pa bodo med drugim predlagali, da se taksistom priznajo »zgodovinske pravice«, kar Dautović razloži s tem, da se potegne črta pri doslej izdanih licencah pri gospodarski zbornici in zaostrijo pogoji za tiste, ki bodo izdane na novo. »Taksistu, ki mu do upokojitve manjka še šest mesecev, ne moremo naprtiti, da, recimo, vozilo prilagodi morebitnim novim zahtevam.« Dautović bo hkrati predlagal še omejitev starosti avtomobila, v katerem mora obvezno biti tudi klimatska naprava.

»Ni vse tako črno«

Sicer pa direktor Intertoursa meni, da »ljubljanski taksi deluje v redu« in da so težave z licencami, ko naj bi dejavnost opravljali tudi tisti, ki jih nimajo, prej izjema kot pravilo. »Ni vse tako črno, kot je morda videti na prvi pogled ali kot želijo prikazati,« poudarja. Po njegovih besedah inšpekcijske službe dobro opravljajo svoje delo. »Statistika kaže, da je taksistov, ki delajo na črno, pravzaprav zelo malo. Opravljamo javni prevoz, in ko ustavijo nekoga, ki mu je morda pred dvema dnevoma potekla licenca za opravljanje prevozov s taksijem, to odmeva. Se pa zgodi. Tudi prva pomoč ima rok trajanja. Sam sem v tem poslu že dvajset let. Ko sem začel, je bilo neurejeno, danes pa je dokaj v redu,« je prepričan Dautović.

V pripravi nov zakon

Da bo v razmere morala poseči tudi država, ne zgolj občine, in sprejeti zakon, ki bo natančno določil, kdo sme voziti taksi, pa je v nedavnem pogovoru za Delo poudaril predsednik Taxi društva Ljubljana Fuad Mustafić. Že pred leti so na pristojne ustanove poslali pismo, v katerem so pozvali k ureditvi razmer, toda zgodilo se ni nič. »Postalo je jasno, da država ve, da veliko taksistov dela na črno, a zaradi razmer na trgu dela v to ne bo posegala,« je takrat opozoril Mustafić. Prav tako so na predlog najstarejšega taksi društva v drugi odstavek 33. člena zakona o prevozih v cestnem prometu zapisali, da mora imeti taksist v vozilu pogodbo o zaposlitvi za poln delovni čas. Določilo pa od maja letos ne velja več in tako bo do 10. septembra 2015. Na ministrstvu za infrastrukturo in prostor pojasnjujejo, da je začasni suspenz obveznosti uveljavljen zato, »da bi lahko gospodarski subjekti pri zaposlovanju uporabljali novi zakon o urejanju trga dela, datum pa je vezan na dan uveljavitve obveznosti iz evropske direktive, ki ureja področje voznikove kvalifikacije«.

Kot so še sporočili, so v pripravi spremembe prometnega zakona, ki med drugim ureja prevoze s taksiji. »Izhodišča za prenovo se pripravljajo, saj ima ministrstvo pobude lokalnih skupnosti, da omogoči podeljevanje koncesij in s tem bolj urejeno in določeno izvajanje dejavnosti.«