Ljubljana – Koalicija je drugi dan maratonske obravnave trimilijardnega protikorona paketa pred odborom za finance poskrbela za nekaj shizofrenosti, saj najprej kljub napovedim ni umaknila kontroverznega 104. člena, ki bi policiji omogočal možnost lokacijskega nadzora nad posamezniki v karanteni ali samoizolaciji brez odredbe sodišča. SMC je zato zahtevala njegovo črtanje sama – pred tem so to že zahtevale opozicijske LMŠ, SD, Levica in SAB –, a so kasneje njeni koalicijski partnerji popustili in vložili skupni predlog za umik.
Večji del pooblastil, ki po mnenju informacijske pooblaščenke pomenijo poseg v ustavne pravice in vzpostavitev policijske države, ostaja v protikorona paketu. FOTO: Leon Vidic/Delo
Tako vsaj za zdaj kaže, da 104. člen, ki sta mu nasprotovala tako informacijska pooblaščenka kot varuh človekovih pravic, ne bo del protikorona paketa. Koalicija pa je predlagala tudi spremembo 103. člena, ki policiji dodaja pooblastila za namen obvladovanja epidemije ter za zagotovitev spoštovanja ukrepov iz zakona, ki zadeva nalezljive bolezni. Iz njega bodo tako črtali pooblastila za izdelavo fotorobota in vstopa v tuje stanovanje, vseeno pa naj bi policija dobila možnost vpogleda v odrejeni ukrep karantene in osamitve ter podatkov, povezanih s tem. Ker gre za malenkostni popravek, so še vedno upravičena opozorila informacijske pooblaščenke
Mojce Prelesnik, da se pooblastila policiji ne nanašajo le na zagotovitev spoštovanja posebnih ukrepov iz zakona, ki določa nalezljive bolezni, na primer glede karantene ali izolacije, ampak tudi na zelo široko podan namen zajezitve in obvladovanja epidemije ter s tem v zvezi sprejetih odredb in odlokov, ki lahko zajamejo potencialno celotno prebivalstvo Slovenije.
Namesto napovedanih stotih amandmajev jih je koalicija sicer tik pred začetkom odbora za finance, ki je bil pred tem že zamaknjen, po besedah predsednika odbora
Roberta Polnerja vložila 22. A jih je bilo ob opozicijskih amandmajih na koncu vseeno več kot sto.
Opozicija je večkrat svarila pred hitenjem, a so v koaliciji poudarjali, da gre za ukrepe, s katerimi je nujno treba hiteti. V želji po čim hitrejši uveljavitvi ukrepov – večji del, ki ne posega v že pridobljene pravice, bo sicer v protikorona paketu retroaktiven in bo veljal od 13. marca – pa je vlada po hitrem postopku v državni zbor poslala tudi novelo zakona o referendumu in o ljudski iniciativi iz leta 2015, v kateri urejajo postopek ravnanja v primeru zakonodaje, proti kateri referendum v skladu z 90. členom ustave ni dopusten, na primer zadeve varnosti in financ. Rešitev za to, kako bi ukrepe lahko razglasili že takoj po potrditvi v parlamentu, in ne šele osmi dan, kot je to predvideno sicer, je že pred dnevi iskal premier
Janez Janša. Da se kljub vsemu zagotovi pravno varstvo pravice do referenduma, bi imel volivec možnost zahteve ocene ustavnosti zakona zaradi kršitve 90. člena ustave.
Če pa dvetretjinskega soglasja za spremembe tega ne bo, po besedah predsednika državnega zbora
Igorja Zorčiča ostajajo »predolgi roki«. Sam po odločitvi koalicije – tudi zakonodajno-pravna služba jo je pozvala, naj umakne prepoved referenduma o protikorona paketu – tudi ne bo tvegal in zakonodajnega paketa v razglasitev predsedniku republike ne bo poslal predčasno.