V etični kodeks zapišejo eno, delajo drugo

Dozdajšnje oglaševanje Telekoma Slovenija odpira več vprašanj, kot daje odgovorov.

Objavljeno
24. september 2019 17.39
Posodobljeno
24. september 2019 20.44
Državni Telekom Slovenije je pomemben oglaševalec z veliko vlogo v družbi, zato ni nepomembno, kako razporeja ta denar. Očitno pa denar namenja tudi za to, da nekatere stvari niso objavljene. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Ljubljana – V zadnjih dneh se je na družbenih omrežjih vnel pravi spopad med nekaterimi novinarji na eni strani ter politikom in novinarjem Bojanom Požarjem na drugi strani, okoli tega, kdo dobi koliko denarja od različnih državnih podjetij. Ker je največji med omenjenimi oglaševalci Telekom Slovenije, smo preverili, kolikšen je bil obseg Telekomovega poslovanja s podjetji iz kroga Bojana Požarja.

image
Rudolf Skobe. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Etični kodeks skupine Telekom Slovenija je dokument na desetih straneh, pod katerega je podpisan prejšnji predsednik uprave Rudolf Skobe. Etični kodeks je razdeljen na tri poglavja: »Odgovornost do skupine Telekom Slovenije«, »Odgovornost za pošteno in transparentno poslovanje« in »Odgovornost do naših deležnikov«. V poglavju o odgovornosti za pošteno in transparentno poslovanje med drugim piše tudi: »izogibamo se navzkrižju interesov« in »družbe v skupini Telekom Slovenije ne s svojimi finančnimi viri ne na kakršenkoli drugi način ne podpirajo političnih strank in njihovih volilnih kampanj, referendumskih kampanj ali volilnih kampanj posameznikov.«

Požar o posojilih podjetja Lanaka Media


Na vprašanje, ali drži podatek o 350.000 evrih nakazil Telekoma od leta 2015, je Bojan Požar odgovoril, da poslovnih skrivnosti ne more komentirati, nima pa nič proti, če državna podjetja razkrijejo vse oglaševalske pogodbe za vse medije. Obseg oglaševanja na njegovem portalu je bil pred prihodom Skobeta na čelo Telekoma bistveno večji, kot je danes, zagotavlja, namige, da je bil v času trajanja pogodbe s Skobetovo upravo do nje prizanesljiv, pa zavrača. Požar ima odprtih nekaj sodnih sporov zaradi novinarskega dela, vendar nima sodnih sporov s Telekomom, pravi. Poslovanja Lanake Media in posojil, ki jih je jemal iz tega podjetja, Požar ne želi komentirati, zagotavlja pa, da podjetje plačuje vse davke in prispevke, nepravilnosti doslej ni bilo.

 

Vse so lepo zapisali, naredili pa tako


Telekom Slovenija je 30. januarja lani z družbo Report, d. o. o., ki jo zastopa Bojan Požar, sklenil pogodbo o oglaševanju na spletnem portalu Požareport za leto 2018 v vrednosti 38.400 evrov brez davka na dodano vrednost (DDV). Na isti dan pa je državni Telekom sklenil tudi 25.200 evrov (brez DDV) vredno pogodbo o oglaševanju z družbo Lanaka Media, ki ima enega zaposlenega in jo prav tako zastopa Požar. Ta pogodba se nanaša na oglaševanje v TV oddaji VV Faktor.

Omenjeni pogodbi bi bili za javnost in deležnike Telekoma povsem nepomembni, če ne bi Bojan Požar z Listo novinarja Bojana Požarja (LNBP) v tem letu nastopil na državnozborskih volitvah, kjer je njegova lista zbrala 7835 glasov oziroma 0,88 odstotka vseh. Novinar, ki je svojo politično kariero poskušal graditi prav na dejstvu, da je novinar, je nastopil tudi na lokalnih volitvah v Mariboru. Tam je županski kandidat LNBP Igor Domanjko dobil 295 glasov oziroma 0,66 odstotka, na volitvah v mariborski občinski svet pa 472 glasov oziroma dober odstotek vseh glasov. LNBP se je na lokalnih volitvah pomerila tudi v občini Hoče-Slivnica in tam kot lista osvojila 89 glasov oziroma 3,09 odstotka.

image
Politik in novinar Bojan Požar je razvil poslovni model, ki je predvsem državna podjetja prepričal, da mu je bolje plačati za tako imenovano oglaševanje na njegovem senzacionalističnem portalu, kot da Požar dela škodo podjetju s polresnicami, namigovanji in medijskimi umori. FOTO: Blaž Samec/Delo

Kako posluje Bojan Požar


Edina res dejavna družba iz kroga Bojana Požarja je Lanaka Media, ki je v lasti Maše Kavtičnik Požar (nekoč zaposlene v kabninetu Boruta Pahorja), vodi in zastopa pa jo njen oče Bojan Požar. Lani je ustvarila 194.440 evrov prihodkov in 22.606 evrov čistega dobička. Družba ima enega zaposlenega. Med premoženjem te družbe je ena nepremičnina in približno pol milijona evrov finančnih naložb. Večino finančnih naložb so predvsem dana posojila. Na tej družbi je tudi Požarjev spletni portal.

Družba Report je imela lani 141.267 evrov prihodkov od prodaje in 68.043 evrov dobička. Družba ima v poslovnih izkazih 404.724 evrov premoženja, od tega je 328.394 evrov kratkoročnih posojil. Tako za dana posojila Lanake Media kot posojila družbe Report obstaja verjetnost, da si jih izposoja Bojan Požar sam. To pa bi lahko predstavljalo davčno utajo, saj se takšna nakazila lahko štejejo kot dohodek. Marca letos je bila družba Report pripojena Lanaki Media.
Maja letos je Požar skupaj z novinarko Ksenijo Koren ustanovil družbo Public NET. Z Igorjem Omerzo ima še družbo Založba Ombo, ki pa nima omembe vrednega premoženja.

Lista novinarja Bojana Požarja je lani zbrala 41.000 evrov, v letih 2015 do 2017 pa okoli dva tisoč evrov na leto. Poleg je Požar leta 2017 ustanovil še Zavod druga priložnost, ki pa je od decembra lani v likvidaciji. Lanski podatki poslovanja zavoda niso razkriti.
K. L.

 

Telekom ne vpraša, da vsem, tudi Cicibanu in Pilu


Telekomu, podjetju v večinski državni lasti, smo poslali sedem vprašanj. Zanimalo nas je, ali drži na spletu objavljeni podatek, da so od leta 2015 Požarjevim družbam nakazali 350.000 evrov, kolikor so Požarjeva podjetja dobivala od Telekoma pred začetkom Skobetovega mandata. Koliko na leto nakažejo vsem drugim spletnim medijem in televizijam, vključno z Delom? Kakšna je ocena izplena oglaševalskih naložb? Kako odgovarjajo na očitke o spornem financiranju volilne kampanje LNBP? In kako se nakazila novinarju politiku ujemajo s točko etičnega kodeksa, kjer piše, da se izogibajo navzkrižju interesov, če sta novinar in politik dve funkciji, ki sta si po definiciji navzkriž?

image
Konkretne višine sredstev, ki jih za oglaševanje namenjamo posameznim izdajateljem, zaradi varovanja in spoštovanja poslovnih dogovorov ne razkrivamo, odgovarjajo iz Telekoma. FOTO: Roman Šipić/Delo


»Oglaševanje predstavlja enega izmed elementov tržno-komunikacijskega spleta, s katerim prispevamo k doseganju zastavljenih prodajnih in komunikacijskih ciljev podjetja. Izkoriščamo celoten medijski prostor, največji delež oglaševalskega proračuna pa namenjamo oglaševanju na televiziji, zunanjemu oglaševanju, oglaševanju v tisku in na spletu. Letos smo tako doslej oglaševali v preko 100 medijih, in sicer tako nacionalnih kot lokalnih ter tako na spletu kot v dnevnem časopisju in revijalnem tisku. Pri tem plačilo sledi opravljeni storitvi. Konkretne višine sredstev, ki jih za oglaševanje namenjamo posameznim izdajateljem, zaradi varovanja in spoštovanja poslovnih dogovorov ne razkrivamo. Ob tem pojasnjujemo, da v Telekomu Slovenije ne financiramo nobene politične stranke, prav tako ne političnih programov ali volilnih kampanj.« Na podvprašanje, ali plačujejo oglase tudi v otroških revijah Ciciban in Pil, ki nikoli ne pišeta o poslovanju Telekoma, so nam odgovorili pritrdilno.