Boeinge 737 max so iz prometa po vsem svetu umaknili marca letos, potem ko sta se v kratkem obdobju s tem tipom letala zaradi težav z računalniškim navigacijskim sistemom zgodili dve katastrofalni nesreči. Že takrat je EASA ameriškemu zveznemu uradu za letalstvo sporočila, da pri preverjanju varnosti tega letala ne bo popuščala.
Hladni tuš za Boeing
Trdno stališče Evrope je hladen tuš za Boeingove upe, da bi lahko ta letala hitro vrnil v promet. Obenem evropsko zavračanje ameriških rezultatov testiranj pomeni konec doslej ustaljene prakse, ko so letalske nadzorne oblasti različnih držav medsebojno sprejemale standarde in odločitve brez posebnih preverjanj in pomislekov.
Boeingi 737 max imajo prepoved letenja od 10. marca letos, ko je takšno letalo etiopske letalske družbe strmoglavilo in je v nesreči umrlo 157 ljudi. Pred tem se je 28. oktobra lani zrušil 737 max družbe Lion Air. Umrlo je 189 ljudi. Preiskovalci so ugotovili, da so bile za obe nesreči krive napake v računalniških programih in senzorjih novega sistema za pomoč pilotom pri upravljanju letala MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System).
Evropsko testiranje bo zelo obsežno
Po besedah direktorja EASA Patricka Kyja bo evropsko testiranje Boeingovih letal zelo obsežno, v njem sodeluje dvajset strokovnjakov za letalstvo, dva- do trikrat na teden se preiskovalci posvetujejo z Boeingovimi inženirji, načrtujejo pa tudi ves teden poskusnih poletov z letali s popravljenim računalniškim sistemom.
To bo seveda trajalo dalj časa, kot so upali pri Boeingu, kjer so potihoma pričakovali, da bi do konca tega meseca dobili tudi odobritev evropske agencije in bi letala lahko začela komercialno leteti še pred koncem letošnjega leta. Odobritev ameriške agencije je sicer dovolj za ameriške letalske prevoznike, ki bi lahko začeli znova leteti z umaknjenim 737 maxom, evropske letalske družbe pa potrebujejo tudi dovoljenje evropske agencije EASA, preden bodo letala vrnile v komercialni promet.