Poklicna pilotka: Pilot je vedno prepričan, da se kaj takega njemu ne more zgoditi

O letalski nesreči etiopske letalske družbe smo se pogovarjali s poklicno pilotko Mirjano Ivanović.

Objavljeno
12. marec 2019 06.00
Posodobljeno
12. marec 2019 08.42
Pilotka Mirjana Frische Ivanović. Foto Jure Eržen/Delo.
Strahotna eksplozija ob udarcu ob tla je povzročila, da se je trup letala Boeing 737 MAX 8, ki je le šest minut pred tem poletel z letališča glavnega etiopskega mesta v Adis Abebi, zaril v zemljo. Krila je odneslo daleč proč. Na krovu je bilo 149 potnikov in osem članov posadke iz 35 držav. Nesreča se je zgodila v nedeljo zjutraj. Preživel je ni nihče.

Za komentar smo vprašali Mirjano Ivanović, poklicno pilotko, ki že tri desetletja leti med Evropo, Ameriko in Afriko, 12 let pa je bila zaposlena tudi v švicarski službi za preiskovanje letalskih nesreč.


 

Indonezija oktobra lani, Etiopija v nedeljo


Pilot v Etiopiji je nekaj trenutkov pred strmoglavljanjem sporočil kontroli letenja, da ima tehnične težave. Nekateri mediji poročajo, da je flightrader 24, naprava, ki spremlja letenje letal po vsem svetu, je zaznala nestabilo in spremenljivo vertikalno hitrost letala. Kaj bi lahko to pomenilo? Morda ničesar, morda pa je treba pogledati, kaj se je zgodilo lani oktobra letalu istega tipa Boeing 737 MAX 8 v Indoneziji.
 

Napačni podatki senzorja, napačna odločitev računalnika


Nesreča letala družbe Lion Air v Indoneziji se je zgodila 13 minut po vzletu. Letalo je strmoglavilo v morje, pri tem pa je umrlo vseh 189 ljudi na krovu letala. V delnem poročilu o nesreči, ki še ni dokončno, piše, da piloti in visoka tehnologija niso uspeli sodelovati tako, da bi se letalo obdržalo v zraku. Piloti so v preiskavi povedali, da niso usposobljeni za nove tehnološke rešitve v avtomatskem sistemu letala. Kaj se je zgodilo?

image
AFP Boeing 737 MAX 8. Foto Afp


»Poročilo o tej nesreči pravi, da je AOA senzor, to je senzor, ki meri kot, pod katerim zračni tok teče okoli krila letala, poslal napačne podatke v računalniški sistem letala. Računalnik je imel podatek, da letalo nima zadostne hitrosti, kar bi lahko povzročilo, da bo padlo v nekontroliran let – kovit. Zato je računalnik »naročil« letalu, da samodejno usmeri nos navzdol. Kmalu za tem je udarilo v morje,« je povedala Ivanovićeva. Če je tako, je tehnologija dejansko premagala človeka. Pri čemer sta morda pilota trenutek ali dva še imela možnost, da bi izključila računalnik, a tega - kot vse kaže - nista storila. A to je zgolj ugibanje, dokler ne bo poročilo o indonezijski nesreči dokončno.

»Čeprav zdaj mnogi vzporejajo letalsko nesrečo, ki se je zgodila lani jeseni prav tako letalu Boeing 737 MAX 8 v Indoneziji, z letalsko nesrečo v Etiopiji, je za zdaj nemogoče povedati, ali so razlogi za nesreči enaki. Znanih dejstev je po enem dnevu in pol premalo. Treba je natančno proučiti vse okoliščine, kar uspe komisijam za preučevanje letalskih nesreč šele po nekaj mesecih, včasih celo več kot leto dni,« je povedala Mirjana Ivanović, ki je o tokratni nesreči etiopskega letala seznanjena le iz medijev, zato poudarja, da je komentiranje za zdaj bolj ko ne ugibanje.

image
FOTO: Delo


Kopilot z malo izkušnjami


»Nesreče običajno ne povzroči en sam razlog, pač pa je vsaka nesreča splet mnogih okoliščin,« poudarja sogovornica. »Če drži, da je imel kopilot le 200 ur letenja, bi to lahko doprineslo k nesreči, saj je imel premalo izkušenj, da bi lahko v kritičnem trenutku adekvatno pomagal glavnemu pilotu. Pilot velja za izkušenega šele, ko ima na določenem tipu letala med 500 in 1000 urami letenja. Šele takrat se dobro zlije z letalom,« pripoveduje. Sama ima 11.000 ur letenja in je do sedaj letela s sedmimi tipi komercialnih letal, med drugim je bila zaposlena tudi kot testni pilot v kanadski tovarni letal Bombardier in pri francoskem Airbusu pri razvoju letala A380. Opisala je, kako dolgotrajne, natančne in mnogovrstne so priprave na certificiranje novega tipa letala.
 

Večino nesreč povzroči človeški faktor, a jih tudi večino razreši


»V letalstvu velja, da je kar 80 odstotkov nesreč posledica človeške napake, torej pilota. Razvoj novih tehnologij naj bi zato pomagal pilotom, da bi naredili manj napak. Toda morda se v vseh analizah premalo sprašujemo, kolikokrat je človek – pilot – bil najmočnejši v sistemu in zahvaljujoč pilotu nesreče ni bilo. Vsekakor bi morali razvijati tudi znanje in izkušnje pilota hkrati s tehniko, pravi. Ali je pilota zaradi takih nesreč strah? »Pilot je vedno prepričan, da se kaj takega njemu ne more zgoditi. Če pa se mu bo zgodilo, bo to obvladal, meni. Brez takega prepričanja bi zelo težko letel. A nihče ne more v naprej vedeti, kako bo reagiral v neznani situaciji,« odgovarja.
 

Francosko tožilstvo in izraelski forenziki


Uradno preiskovanje nesreče v Etiopiji se je začelo takoj. V preiskovalni komisiji, ki se je začela tudi na pobudo francoskega državnega tožilstva, sodelujejo poleg etiopskih oblasti še ameriška nacionalna agencija za varnost letenja in forenziki iz Izraela. Preiskava utegne dolgo trajati. Na terenu so že našli obe črni skrinjici (dejansko so te škatle oranžne barve), a sta močno poškodovani.
 

Začasna zaustavitev letal Boeing 737 na Kitajskem in v Etiopiji


Etiopija je ustavila letenje z letali Boeing 737 MAX 8, začasno je letenje z vsemi 100 letal tega tipa ustavila tudi Kitajska. Proizvajalec, ameriški Boeing, je izjavil, da razlogov za to ni, saj letala, ki so na tržišču šele nekaj mesecev, nimajo okvar.
V Etiopijo so zaradi nesreče razglasili dan žalovanja, prav tako so na pol droga spustili zastave v združenih narodih. V letalu je bilo namreč kar 19 zaposlenih v Združenih narodih, predstavnikov svetovnega programa za hrano, med njimi tudi srbski državljan, humanitarec Đorđe Vdović. Potovali so na konferenco Združenih narodov v Kenijo. Slovenci se s tem tipom letala srečujejo pri družbi FlyDubai, ki leti z Boeingom 737 MAX 8 iz Zagreba v Dubaj.

Boeing 737 je z naskokom najbolj prodajano letalo družbe, pri tem pa ima največ naročil prav za podaljšano prenovljeno različico letala z oznako Max. Za primerjavo, Boeing je januarja kupcem dostavil 46 letal, od tega je bilo 34 letal vrste 737. Skupno je Boeing do zdaj kupcem dostavil 350 letal tega tipa, ima pa še kar 4700 naročil. Če bi se ugotovile tehnične težave, bi to lahko seveda prineslo odpoved naročil. Prav tako pa bi lahko Boeing ustavil izdelavo, dokler se ne ugotovi vzrok nesreče in odpravi morebitna napaka.

Boeing bi sicer lahko imel težave na Kitajskem tudi zaradi protekcionistične politike Donalda Trumpa. Kitajska v pogajanjih namreč kot protiukrep napoveduje carine na ameriška potniška letala. Zaradi tega je cena delnic Boeinga v zadnjem obdobju že večkrat močno zanihala.