Poleg koronavirusa razsaja tudi kolesarski entuziazem

Prodaja koles je dobra, prav tako so polne popravljalnice. Več je kolesarskih poškodb.

Objavljeno
28. julij 2020 08.15
Posodobljeno
28. julij 2020 08.20
Zlasti v času odkrivanja Slovenije je kolo priročno prevozno sredstvo. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Od starih do mladih. Od posameznikov do družin in skupin. Od vrhunsko pripravljenih do tistih, ki brez kondicije lovijo sapo. Od spretnih do tistih, ki niso vajeni držati krmila. Od debelušnih do suhih prekel. Od tistih, ki so prvič na kolesu, do profesionalnih kolesarjev, ki jih je letos na slovenskih cestah zaradi zamaknjenega koledarja dirk ​World Tour videti pogosteje kot sicer. Na pregrešno dragih najnovejših modelih prestižnih znamk in na škripajočih starih kolesih, ki so desetletja pozabljena stala v kotu garaže.

Videti jih je sredi dneva, ob zori ali mraku. V ruralnem in urbanem okolju. Ženejo se na Vršič, Jezersko, v Kamniško Bistrico, na Roglo, Strmo reber ali po kolesarski stezi od Mojstrane do Kranjske Gore. V službo in domov. Po vsakodnevnih opravkih. Ali na že redne petkove protivladne proteste.

Klub slovenskih biciklistov že leta 1887

»Dokler se bo človeštvo lahko gibalo z rokami in nogami, kolesarstvo ne bo zamrlo,« je leta 1885 napovedal Anglež John Kemp Starley, ko je izumil dvokolo s pedali in pogonsko verigo. Kolesarsko gibanje si je v naše kraje utrlo pot v istem obdobju, v Ljubljani so leta 1887 ustanovili prvo kolesarsko organizacijo, imenovano Klub slovenskih biciklistov.


Ne da bi s tem hoteli kategorizirati uporabnike koles, a že na daleč je opaziti, da je obdobje koronavirusa še zlasti konec tedna in ob poletnih popoldnevih na ceste naplavilo barvito paleto kolesarjev. Zdi se, da v tem času vsi dopustujejo na kolesu. V Kranjsko Goro se vijejo kolone avtomobilov s kolesi na prtljažniku, v njenem središču pa je kolesarskega prometa toliko kot verjetno še nikoli prej.
 

Med epidemijo na trenažer, po njej spet v naravo


Naval na kolesa je bilo zaznati že spomladi. V dveh dneh, tik pred razglasitvijo epidemije, so denimo v specializirani kolesarski trgovini A2U v Šenčurju prodali celoletno zalogo trenažerjev. Ljudje so si, kot kaže, v strahu pred karanteno z nakupom, ki ni najcenejši, hoteli zagotoviti, da bodo še vedno kolesarili vsaj med štirimi stenami ali na terasi, so razmišljali v trgovini.

Potrdili so tudi, da je v razcvetu rekreativno kolesarjenje; prodajo več koles kot prejšnja leta, hkrati pa ugotavljajo, da se je močno povečalo zanimanje za električna kolesa, saj prodajo že petdeset odstotkov te kategorije. Sektor e-koles je vse bolj pomemben zlasti v dobi starajočega se prebivalstva.

image
Navdušenje nad kolesarjenjem je opaziti tako v urbanih središčih kot na podeželju. FOTO: Dejan Javornik/Slovenske novice


Ali med pandemijo koronavirusa morda zamuja dobava iz tujine? »Predvsem pri komponentah iz Azije. Pozna se tudi pri dobavi koles, ker jim manjkajo sestavni deli, zato jih preprosto ne morejo sestaviti. Opaziti je še, da so tovarne nekaj časa mirovale in v kratkem času po odprtju niso mogli izdelati dovolj koles, da bi izpolnili povpraševanju na svetovnem trgu,« so pojasnili v kolesarskem centru Valy na Kokrici pri Kranju. Letos so ljudje po njihovem opažanju iz garaž privlekli stara, že pozabljena kolesa, zato imajo povečano povpraševanje po sestavnih delih in ogromno popravil koles, zaradi epidemije pa se seveda dogajajo zamude in vlada pomanjkanje rezervnih delov in druge kolesarske opreme. »Na servis se je treba naročiti, tudi čakalna doba je daljša v primerjavi s preteklimi leti.«

Izposoja koles v mestih

Vse več je mest s sistemi za izposojo koles, med njimi so BicikeLJ (Ljubljana), KRsKOLESOM (Kranj), KAMKOLO (Kamnik), KolesCE (Celje), GoNm (Novo mesto), PICIKL (Ravne na Koroškem), BICY (Velenje, Šoštanj), BRŽKOLO (Brežice), JeseNICE Bikes (Jesenice), Soboški biciklin (Murska Sobota), Piranko (Piran) in Bike share Ptuj.

 

Pogosto prehitri in ne upoštevajo pravil


Z vse večjim številom kolesarjev, ki že tako sodijo med ranljivejše udeležence v prometu, pa narašča tudi njihova ogroženost na cesti. Letos je bilo do 20. julija po podatkih policije v prometnih nesrečah udeleženih 632 kolesarjev (v enakem obdobju lani 721), od tega jih je šest umrlo, kar je za dva več kot v tem času lani; 106 je bilo hudo telesno poškodovanih (lani 109), 415 pa jih jo je odneslo z lažjo telesno poškodbo (lani 504).

image
Število poškodovanih kolesarjev. Vir: UKC


Od vseh kolesarjev, udeleženih v prometnih nesrečah, jih je 409 povzročilo nezgodo, lani je bilo takih 449. Najpogostejši vzroki za prometne nesreče z udeležbo kolesarjev so neprilagojena hitrost, neupoštevanje pravil o prednosti in nepravilna stran oziroma smer vožnje.

image
Če je človek sam svoj mojster, kolo tudi najhitreje popravi, v kolesarskih centrih je pogosto treba čakati. FOTO: Dejan Javornik/Slovenske novice


Kot je pojasnil Drago Menegalija, predstavnik policije za odnose z javnostmi za področje kriminalitete, so bili v prometnih nesrečah 125-krat udeleženi kolesarji, starejši od 64 let, 123-krat tisti iz starostne skupine od 44 do 54 let in 112-krat stari od 54 do 64 let. Starejši, ki po poškodbi tudi težje okrevajo, so premalo pozorni na prehitevajoča vozila, lahko slabše vidijo in slišijo ter imajo daljši reakcijski čas, zato policisti svetujejo, naj se usedejo na kolo le, kadar so prepričani o svojih sposobnostih in varni udeležbi v cestnem prometu.

Statistika ljubljanskega urgentnega kirurškega bloka pa prikazuje rast števila poškodovanih kolesarjev v letošnjem letu, saj so obravnavali 166 pacientov oziroma skoraj 11 odstotkov več kot v enakem obdobju lani. Največ je bilo površinskih poškodb glave, udarnin prsnega koša, rame, nadlakti, komolca, zlomov reber in ključnice, poškodb zapestja, kolena in kolka, izvinov in nategov vratne hrbtenice, zlomov ličnih in nosnih kosti.

Simbol plebejstva in manjvrednosti

Z razvojem motorizacije sredi šestdesetih let je kolo postajalo simbol plebejstva in manjvrednosti, bogatejši so zaradi nakupa avtomobilov, ki so bili zanje statusni simbol, kolesarstvo zatirali. Zato je bilo kolesarjev vse manj.
Kolo je znova začelo pridobivati veljavo s poslabšanjem gospodarskih razmer ter uvedbo bonov za gorivo s parnimi in neparnimi dnevi.
Kolesarska industrija je podpirala profesionalne ekipe in s tem pripomogla k širjenju kolesarjenja, nakupov koles in kolesarske opreme za rekreativne namene.
V zadnjem desetletju je k razcvetu kolesarjenja pri nas veliko pripomogla množica rekreativnih kolesarskih prireditev pod geslom zdrav duh v zdravem telesu.