Boeing se rešuje z vojsko

Letalski velikan izpad prodaje potniških letal nadomešča z logistično podporo ameriški in britanski vojski

Objavljeno
24. april 2019 15.50
Posodobljeno
24. april 2019 17.44
Na Boeingovem tovarniškem dvorišču se kopičijo nedostavljena letala 737 Max. Foto David Ryder Reuters
Ameriški proizvajalec letal in vojaške opreme Boeing je v prvih treh mesecih ustvaril 22,9 milijarde dolarjev (20,4 milijarde evrov) prihodkov od prodaje, kar je dva odstotka manj kot v istem obdobju lani.Del izpada prihodkov prodaje potniških letal so nadomestili z večjimi prihodki vojaške in vesoljske industrije.

Boeing je po marčevski nesreči letala 737 max etiopske letalske družbe ustavil dostavo teh letal, ki predstavljajo glavnino prodaje družbe. Skupno je v prvih treh mesecih družba dostavila 149 potniških letal, kar je 19 odstotkov manj kot v istem obdobju lani. Prihodki oddelka komercialnih letal pa so se zmanjšali za devet odstotkov in v prvih treh mesecih dosegli 11,9 milijarde dolarjev (10,6 milijarde evrov). Družba je izpad prodaje ozkotrupnih letal 737 delno nadomestila s pospešeno proizvodnji in dostavo širokotrupnih letal.

Prihodki prodaje vojaškega in vesoljskega programa so se povečali za dva odstotka na 6,6 milijarde dolarjev. Kar za 17 odstotkov pa so se povečali prihodki globalnih storitev, ki so v prvih treh mesecih znašali 4,6 milijarde dolarjev. Globalne storitve zajemajo servis letal, pa tudi logistično podporo ameriški in britanski vojski. Prav s temi storitvami je Boeing tudi delno prikril težave s prodajo potniških letal.

Pričakovano je družba ob objavi četrtletnih rezultatov preklicala letošnje načrte, vendar pa še nima izdelanih novih projekcij, saj težave z letalom 737 max še niso končane. Kot zanimivost, kljub prizemljitvi letal najnovejšega tipa 737, je Boeing marca kupcem še vedno dostavil 23 teh letal. Skupno je v prvih treh mesecih dostavil 89 letal vrste 737 max.

Kupci so po nesreči odpovedali 200 naročil za letala 737 max, še deset odpovedi je Boeing dobil za letala 787 (dreamliner). Če bo uspel urediti težave, to sicer dolgoročno ne bo imelo hujšega učinka, saj knjiga naročil še vedno obsega 4.448 letal tipa 737. Za primerjavo, lani je Boeing dostavil 580 letal tega tipa, skupno pa je izdelal 806 potniških letal.

Evropski tekmec Airbus vsaj za zdaj še ni uspel izkoristiti težav Boeinga. Tudi Airbusu se je knjiga naročil letal družine A320 letos stanjšala, saj so ob 24 novih naročilih dobili 47 odpovedi. A  ob tem moramo opozoriti, da med naročili še ni napovedanega posla s Kitajsko, ki naj bi obsegal 300 letal v skupni vrednosti več kot 30 milijard evrov. Zato pa Airbus letos povsem nemoteno izdeluje letala. V prvih treh mesecih je dostavil 162 letal, od tega 134 ozkotrupnih letal iz družine A320, ki konkurirajo letalom Boeing 737. Airbus bo prvo četrtletje predstavil v torek.

Delnice Boeinga so se po objavi rezultatov ob odprtju ameriških borz povzpele za več kot odstotek in so 17 odstotkov višje kot na začetku leta. Spomnimo, po strmoglavljenju etiopskega letala se je cena delnic znižala za šestino. Cena delnic Airbusa se je danes nekoliko znižala, a je letošnja rast zajetnih 46 odstotkov.