Pristaniški piloti so služba, brez katere ne more delovati nobeno pristanišče. Piloti so kapitani dolgih plovb, izkušeni pomorščaki, ki so opravljali vsaj poklic častnika na čezoceankah, ki se morajo sredi zaliva pred pristaniščem po nevarni, nihajoči lestvi v vsakem vremenu podnevi in ponoči povzpeti na krov in nato še na komandni most, kjer pomagajo kapitanu kar najbolj varno pripeljati ladjo do pomola in varnega priveza. Vsi kapitani so dolžni najeti pilotsko službo, ta jim svetuje, kako in kje pluti, upoštevati vetrove, tokove, globine in druge podrobnosti. To predpisuje Uprava RS za pomorstvo.
1,4
milijona čistega dobička prinaša delo pilotov, ki si želijo več razumevanja lastnika
milijona čistega dobička prinaša delo pilotov, ki si želijo več razumevanja lastnika
Dejavnost že od leta 1996 prosto na trgu opravlja družba Piloti Koper v lasti Valterja Kobeja. Delo pilotov je odgovorno in naporno, zaslužijo sicer ne tako slabo, vendar še zmeraj bistveno slabše kot v tujini. V družbi Piloti je vsega 13 zaposlenih, od tega šest takih, ki imajo licenco pristaniškega pilota, in pet voditeljev pilotin. Piloti so januarja prejeli v povprečju 4200 evrov bruto plače, vodje pilotin pa 2000 evrov. Zdaj piloti zahtevajo 50-odstotno, voditelji čolnov pa 75-odstotno povišanje plač. Poleg tega tudi večje število zaposlenih, saj trdijo, da niti na dopust ali na bolniško ne morejo in da je s starimi plovili težko opravljati nevarno službo. Po podatkih Gvina je podjetje leta 2017 ustvarilo 2,7 milijona evrov prihodkov in 1,4 milijona evrov čistega dobička. Zaposleni so že pred dnevi (pravočasno) napovedali stavko, ki naj bi se začela jutri zjutraj ob 7. uri. V skladu z njihovim razumevanjem pomorskega zakonika so pripravljeni poskrbeti le za ladje z živino, z lahko pokvarljivim blagom in nevarnim tovorom.
Z monopolnim položajem do milijonov
Hkrati očitajo Valterju Kobeji, da je svoj položaj je zavaroval tako, da imajo piloti visoke kazni v primeru kršitve konkurenčne klavzule (neuradno tudi pol milijona evrov), in s pravilnikom, ki daje prednost družbi Piloti pri izobraževanju novih pilotov. Vsak pilot mora najprej opraviti 300 simulacij manevrov na simulatorju fakultete za pomorstvo in 60 pravih manevrov na ladjah v prisotnosti obstoječih pilotov ob vplutju v pristanišče.
4200
evrov bruto prejmejo piloti in terjajo 50-odstotno povišanje plače za 122
evrov bruto prejmejo piloti in terjajo 50-odstotno povišanje plače za 122
Večina naših sogovornikov opozarja, da je za takšen položaj, ki je spravil slovensko logistiko v past, odgovorna država, ki ni organizirala službe tako, da takšnih nevarnosti ne bi moglo biti. »Lahko se vprašamo, zakaj od leta 2008, ko je bila v koncesijsko pogodbo za tovorno pristanišče vključena zaveza, da bi morala država poskrbeti za urejeno pilotsko službo, noben moj predhodni minister tega ni uredil. Država je dolžna zagotavljati pilotažo, pa je ne. Država ni v nikakršnem razmerju s Piloti, d. o. o,« je izjavila ministrica Alenka Bratušek in nakazala, da bi morali ali ustanoviti gospodarsko javno službo ali pa skleniti koncesijsko pogodbo.
»Do 3. aprila se ne da narediti ničesar, zato apeliram in računam na razumnost na drugi strani. Delavce bomo seznanili z možnimi rešitvami,« je dejala ministrica. Njeno ministrstvo je že sprejelo ukrepe, kako zakonito urediti področje pilotaže, saj je v pomorskem zakoniku to predvideno kot gospodarska javna služba. »Če napovedana stavka kljub vsemu bo, bo Uprava RS za pomorstvo izvedla ukrepe, določene v zakoniku. Predlog rešitev smo posredovali vladi, o njih bomo sporočili, ko jih bo vlada sprejela,« so nam odgovorili z ministrstva.
Valter Kobeja je bil včeraj redkobeseden. Ves čas je zatrjeval, da Sindikat žerjavistov pomorskih dejavnosti ne more in ne sme predstavljati zaposlenih in da zakonik predvideva ukrepanje države v takih primerih. Dejal je tudi, da se bodo danes opoldne sestali z zaposlenimi, ki so napovedali stavko, in da so se v včerajšnjih pogajanjih pokazale možnosti za rešitev.