Ime dneva
V rubriki Ime dneva od leta 2011 predstavljamo uspešne podjetniške zgodbe z vseh koncev Slovenije, od tehnoloških, študentskih, poslovnih idej in zagonskih družb do podjetij, ki uspešno kljubujejo krizi. V infografiki smo jih zbrali na enem mestu, sproti pa dodajamo nova. Pri tem pričakujemo tudi vašo pomoč. Vabljeni ste, da na elektronski naslov
imedneva@delo.si pošljete svoje predloge, kdo si zasluži biti ime dneva.
 

Damjan Mulej, El-Tec

V Elektro-termo Mulej z Bleda so prejeli nagrado za najodmevnejše energetsko podjetje v kategoriji malih podjetij.
Barbara Pavlin, gospodarstvo Sat, 17.03.2012, 09:00
Ljubljana – Pred kratkim so v Elektro-termo centru Mulej z Bleda prejeli nagrado za najodmevnejše energetsko podjetje v kategoriji malih podjetij. Damjan Mulej, svetovalec direktorja in solastnik podjetja, pravi, da so vedno iskali poti, kako biti drugačen od konkurence.

El-Tec Mulej izvaja projekte, ki prinašajo nižjo porabo energije in vode. Delajo na štirih poslovnih stebrih: daljinska energetika, vodovodni sistemi, učinkovita razsvetljava in energetsko upravljanje objektov. »Ne glede na prvi pogled veliko različnost med temi področji, projekte izvajamo podobno ali na enak način.

Od ugotovitve stanja pri naročniku prevzamemo celovite aktivnosti do končnega cilja – znižanja porabe primarnega energenta, ne glede na to, ali je to plin, kurilno olje, elektrika in tudi voda,« razlaga Damjan Mulej in dodaja: »Pri projektih posebno pozornost namenjamo obnovljivim virom energije, pri katerih je uporaba le teh smiselna.« Podjetje je zraslo iz obrtne delavnice iz leta 1968, od avgusta lani pa so v skupini Petrol.

»S tem smo dobili veliko podporo pri projektih in financah. Kajti kar nekaj projektov je takih, da jih v času trajanja pogodbe financiramo sami kot pogodbeni partner. Poleg tega je poseben izziv iskanje sinergij s tako veliko in uspešno družbo, kot je Petrol,« razlaga Mulej.

Poslujejo na trgih nekdanje Jugoslavije – Srbija, BiH, Hrvaška, Makedonija, ker so jim iz različnih razlogov blizu. V zadnjih dveh letih so se vrnili v Avstrijo in severno Italijo, kjer so bili prej navzoči s prodajo proizvodov (od leta 2006 proizvodnje nimajo več), zdaj pa tudi s storitvami.

»Ta dva trga sta precej drugačna od drugih naših trgov: že zaradi drugačne mentalitete, pristopa in tudi zaradi drugačnih tehničnih statusov sistemov. Tu so sistemi daljinskega ogrevanja z drugačnimi tehničnimi specifikami in jih je treba drugače optimirati. Veliko več energije je treba vložiti v prepričevanje kupcev,« pravi Mulej.

Njihove stranke so predvsem subjekti iz javnega sektorja, javna podjetja in tudi industrija. V glavnem podpisujejo dolgoročne pogodbe, za pet do 15 let, kar je v gospodarstvu v teh časih lahko malo tvegano. Največ strank je še vedno iz distribucije toplotne energije, počasi pa se širijo tudi v druge segmente.

Tako so prejšnji teden s podjetjem Komunala Kranj podpisali pogodbo za prvi večji projekt tehnično-ekonomske optimizacije delovanja vodovodnega sistema. V tem segmentu zelo računajo na razvoj projektov, sploh glede na posledice podnebnih razmer. »Počasi se bomo začeli zavedati, da čista pitna voda ni sama po sebi umevna,« poudarja Mulej.

Konkurenta, ki bi na tako širokem področju pokrival enake storitve, ne poznajo. Imajo pa konkurente v posameznih segmentih. »Naša dolgoročna politika temelji na celovitih storitvah, prilagojenih kupcu. Nenehno smo razvijali rešitve in izdelke, ki bi bili drugačni od drugih ponudnikov. To še vedno zelo intenzivno počnemo, in če se nam konkurenca malo približa, poskušamo pobegniti: z drugačnim pristopom, pogledom. To nam je za zdaj šlo kar dobro od rok,« pravi Mulej.

Njihov ključni partner za programsko opremo za optimizacijo delovanja sistemov je podjetje 7 Technologies iz Danske. Drugi ključni partner je Siemens, ki jim dobavlja del tako programske kot strojne opreme, ki pa jo sami vedno nadgradijo s svojim znanjem. Imajo še določen del lastnih produktov, predvsem programske rešitve za daljinsko spremljanje delovanja sistemov in spremljanje porabe energije.

Sicer sodelujejo tudi z ljubljansko fakulteto za strojništvo, pa mariborsko in beograjsko univerzo. »Študenti na teh univerzah že diplomirajo z uporabo naših rešitev. Seveda te študente tudi zaposlujemo. To je naš cilj, ker tovrstnega kadra ni zadosti na trgu. Zato jih opazujemo že v višjih letnikih fakultet in vabimo k sodelovanju z nami,« razlaga Mulej. Letos bodo število zaposlenih povečali za dobrih deset odstotkov.


članek
 

Rudi Kronovšek, Termotehnika

Družinsko podjetje Termotehnika iz Braslovč se ukvarja z razvojem in izdelavo toplotnih črpalk in hladilnih naprav.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 23.03.2013, 12:00
Ljubljana – Družinsko podjetje Termotehnika iz Braslovč, ustanovljena leta 1990, ima za letos veliko načrtov. Podjetje se ukvarja z razvojem in izdelavo toplotnih črpalk in hladilnih naprav. Svoje izdelke prodajo na domačem trgu, v Nemčijo, Avstrijo, Francijo in Italijo.

Med načrti za letos so po besedah lastnika in prokurista podjetja Rudija Kronovška novi poslovno-proizvodno-skladični prostori v izmeri 4500 kvadratnih metrov, ki je nujna glede na povpraševanje iz tujine, zanje pa bodo odšteli okoli pet milijonov evrov. Četrtina prostora bo namenjenega razvojni dejavnosti, preostalo pa za potrebe proizvodnje in skladiščenja. To jim bo tudi omogočilo več zaposlitev v prihajajočih letih, z zdajšnjih 50 na 80, če bo seveda vse šlo po načrtih.

Poleg novih poslovnih prostorov so letos zakorakali v prenovo grafične podobe podjetja, spletne strani in uvedli blagovno znamko Kronterm. Kot pravi ustanovitelj podjetja, ki je vodenje podjetja prepustil sinu Bogdanu, so vsa leta dobiček vlagali v razvoj, zato lahko s pomočjo bank financirajo nove prostore. Podjetje ima že par let dobro bonitetno oceno, kar je prednost tudi pri pridobivanju posojila.

Med večjimi kupci njihovih izdelkov sta poleg trgovcev in monterjev Termotehnika iz Novega mesta in Veto, veletrgovec iz Ljubljane. Od tujih kupcev pa prednjači Austria Email. Ta zanje izdeluje tudi bojlerje, ker domači proizvajalci niso bili kos zahtevam.

Lani so si zadali nalogo, da izdelajo toplotno črpalko, ki bo dosegla odlične rezultate. To jim je uspelo, saj so pometli z evropsko konkurenco, kar jim je potrdil tudi švicarski inštitut Wärmepumpen-Testzentrum WPZ. Snujejo pa tudi generacijo toplotnih črpalk zrak-voda za ogrevanje hiš. Pri vsem tem sodelujejo s strokovnjaki s strojne fakultete, na praksi pa imajo tudi njihove študente, s strokovnjaki z likovne fakultete in marketinškimi strokovnjaki.

Usmerjeni so v izvoz, kjer so potrebe velike, velike pa so tudi zahteve kupcev. Zato za boljšo sledljivost kakovosti svojih izdelkov vpeljujejo v poslovanje sistem kakovosti po standardih ISO.

Vse pa ni samo rožnato. »Prvič, odkar obstajamo, je bil februar prodajno slabši kot v predhodnih letih. Letos bo tako za nas testno leto glede krize,« pravi Kronovšek. Lani so izvozili za več kot tri milijone evrov, predvsem v Avstrijo in Nemčijo. Skupni promet je bil 11,6 milijona evrov, kar je 35 odstotkov več leto prej. Dodana vrednost na zaposlenega je več kot 60.000 evrov.

Neusmiljena azijska konkurenca

Konkurenca je seveda zelo huda, saj vsi kar naenkrat ponujajo vse. Prednost Termotehnike je po Kronovškovih besedah celostna storitev: od izobraževanja, servisa do montaže. »Treba je sodelovati s trgom, monterji, tak program po mojih izkušnjah ne sodi v velike sisteme,« meni Kronovšek.

Poleg tega še kritično dodaja: »Poleg 'milijon' težav, ki obremenjujejo podjetniško poslovanje (neskončna birokracija, neplačila, bančni krči itd.), nas vse bolj uničuje neusmiljena, da kar rečem, azijska konkurenca. Agresivni uvozniki kitajske robe hodijo od vasi do vasi, od trgovcev do monterjev ter jih silijo v nakup robe pod zvenečimi imeni, vendar večino kitajskega izvora. Vse več ljudi pa tem pritiskom podleže. Tako da ima že vse več naših dolgoletnih poslovnih partnerjev alternativne ponudbe kitajskih toplotnih črpalk po ugodnejših cenah. Če se bo ta trend nadaljeval, bomo slovenski proizvajalci morda še vztrajali nekaj let ter z neskončnim trudom in majhnim zaslužkom zaradi preživetja morali vse več izvažati. Baze, ki jo vsak proizvajalec mora imeti v svoji državi, pa ne bo več. Razvite države imajo več učinkovitih ukrepov za preprečevanje tuje, posebno prej omenjene, konkurence. Pri nas pa nič. Problem postaja globalen. Tudi mi lahko prenehamo z razvojem in proizvodnjo ter se gremo uvoz. Samo kam pa čez leto ali dve z vso našo šolano mladino? Na Kitajsko? Brez domačega razvoja, proizvodnje, marketinga itd. ne potrebujemo več inženirjev, ekonomistov, pravnikov itd. Zato nasvet pretiranim uvoznikom: s tem načinom jemljete kruh tudi svojim otrokom, zato rezervirajte letalske karte in jih po končanem šolanju na stroške davkoplačevalcev pošljite iskat delo na Daljni vzhod.«


članek
 

Robi Rodman, Enertus

V Enertusu so razvili sondo za učinkovito črpanje toplote iz tal za ogrevanje objektov.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 16.06.2012, 12:00
Ljubljana – Večina za ogrevanje objektov uporablja fosilna goriva (kurilno olje, zemeljski plin), ki so stroškovno potratna rešitev in zelo obremenjujo okolje. Na področju obnovljivih virov energije pa so energetske vrtine s sondo ena najhitreje napredujočih tehnologij. S temi se ukvarjajo v mladem podjetju Enertus.

Po besedah direktorja Robija Rodmana se je ideja za izdelavo energetskih vrtin razvila kot dopolnitev dejavnosti lastnikov podjetja – raziskovalnega vrtanja oziroma geomehanskih raziskav tal. »Trendi v tujini kažejo, da ima izkoriščanje trajnostnih virov energije, med njimi tudi energije zemlje, konstantno visoke letne stopnje rasti, poleg tega pa pri nas na trgu obstaja le malo ponudnikov, ki bi znali ponuditi sistem energetskih vrtin celostno in cenovno učinkovito. V podjetju smo v ta namen razvili visokoprevodni toplotni izmenjevalec – sondo, ki omogoča zelo učinkovito črpanje toplote iz tal za ogrevanje vseh vrst objektov, poleti pa tudi pasivno hlajenje objektov, vse iz plitvejših vrtin. Ta način je skupaj s toplotno črpalko trenutno eden najcenejših načinov energetske preskrbe objektov,« razlaga Rodman.

Veliki prihranki

Enertusov sistem energetskih vrtin lahko uporabijo graditelji novih stanovanjskih, poslovnih in javnih objektov pa tudi lastniki obstoječih objektov, ki bi radi znižali stroške ogrevanja in hlajenja. Letni prihranek stanovanjske hiše, ki trenutno za ogrevanje uporablja fosilna goriva, je z uporabo sistema tovrstnih vrtin lahko od 1500 do 1900 evrov. »Izvajamo projekte na stanovanjskih hišah, tako novih kot obstoječih, na različnih koncih Slovenije, v načrtu pa imamo tudi aktivnejši nastop v segmentu manjših hotelov, poslovnih objektov in drugih objektov, ki imajo večje potrebe po topli sanitarni vodi in po hlajenju prostorov. Prihodnje leto bomo aktivneje nastopili na sosednjem italijanskem trgu, predvsem v nam bližnji Furlaniji - Julijski krajini, ter začeli tržiti na evropskem trgu,« pravi Rodman.

Ključne prednosti sistema podjetja Enertus pred sedanjimi ponudniki takšnih vrtin na trgu so do dvakrat večja učinkovitost vrtine, tretjino nižji stroški vgradnje sond zaradi optimizacije dela in krajših vrtin ter celovita storitev od vrtanja do ureditve energetskega prostora. »Ker trenutno še nimamo svojih proizvodnih prostorov, naš cevni toplotni izmenjevalec izdelujemo v prostorih naših kooperantov, ki nam tudi dobavljajo posamezne sklope. Prevodno cementno injekcijsko maso, s katero na koncu zapolnimo samo vrtino, izdelamo na samem terenu,« pojasnjuje Rodman.

Prepričati morajo banko

Podjetje je član Primorskega tehnološkega parka v Vrtojbi. Tako mu je omogočena podpora pri razvoju tehnologij ter pri uvajanju novih, inovativnih izdelkov in tehnologij na trg. Kot start-up podjetje pa koristijo vire Slovenskega podjetniškega sklada. »Upamo predvsem na uspeh pri pridobitvi njihovih nepovratnih zagonskih sredstev za nova razvojno-tehnološka podjetja. Za začetne nakupe potrebne opreme in obratnih sredstev smo dobili manjši kredit pri banki, ki pa žal ne zadošča za servisiranje vseh razvojnih potreb. Upamo, da bomo s svojim delom banko prepričali, da nas bo še dodatno finančno podprla,« pravi Rodman.

Enertus želi ponuditi tudi tehnologijo zajema neposredne sončne energije in to poleti sezonsko uskladiščiti pod zemljo za izrabo pozimi. Cilj podjetja pa je tudi zagotoviti sistem lastne elektrarne na sonce ter s tem najti možnost za zagotovitev popolne energetske neodvisnosti objekta z izkoriščanjem energije zemlje in sonca.


članek
 

Rok Lončarič, Setran Plus

Razvili so pasivno klimo, ki prihrani 90 odstotkov električne energije. Ciljajo na poslovne objekte in hotelske verige.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 22.11.2014, 08:00
Ljubljana – V zagonskem podjetju Setran Plus so kot prvi v svetu razvili notranjo pasivno klimatsko napravo, ki uporablja fazno spreminjajoče materiale. Pretekli teden so se predstavili na kongresu Smart City Expo v Barceloni, saj so bili izbrani kot ena izmed desetih najboljših inovacij leta.

»Delal sem kot zastopnik nemškega podjetja, ki je proizvajalo stropne plošče, ki uporabljajo fazno spreminjajoči material. Pri tem sem ugotovil, da je povpraševanja na italijanskem trgu dovolj in da te plošče ne delujejo tako, kot bi morale,« povod za zgodbo Setrana Plus opisuje Rok Lončarič. Z dvema inženirjema Srečkom Kneževićem in Tomažem Potrčem so se odločili za razvoj svoje naprave, ki so jo poimenovali air tower. Prijavili so se na razpis P2a Slovenskega podjetniškega sklada za aplikacijo tega materiala, vmes zamenjali idejo in se udeleževali zagonskih pospeševalnikov ter končno našli aplikacijo, ki je primerna za trg.

Med 10 najboljših inovacij

Naprava air tower ne potrebuje zunanje enote in prihrani več kot 90 odstotkov električne energije, ker hladi pasivno. Poleg tega je tiha in ne uporablja toksičnih in vnetljivih materialov. »Napravo postaviš pod pisalno mizo. Deluje z računalniškim ventilatorjem, tako da črpa zrak skozi toplotni prenosnik in absorbira odvečno toploto,« razlaga Lončarič.

Prejeli so nagrado za najboljšo inovacijo podjetja startup na letošnjem forumu inovacij. Prav tako so dobili nagrado projekta startCloud in razpis podjetniškega sklada SK50 za 50.000 evrov semenskega kapitala. Tega bodo, kot pravi Lončarič, porabili za prve večje projekte. »Imamo zelo velike obratovalne stroške in smo doslej naredili 30 produktov,« pravi. Napravo so testirali pri dveh domačih podjetjih in še nekaterih drugih.

Povabljeni so bili tudi na Smart City Expo v Barcelono, kjer se predstavljajo najboljše trajnostne, pametne rešitve. »Prijavili smo se in bili izbrani med 10 najboljših inovacij v lanskem letu,« razlaga Lončarič.

Na tuje trge se podajajo z lokalnimi partnerji

Ciljajo na poslovne subjekte s pisarniškimi prostori, večje poslovne stavbe, ki imajo skeletno gradnjo, kjer so visoka temperaturna nihanja, in na hotele oziroma hotelske verige. Povpraševanje za njihovo napravo prihaja z različnih koncev Evrope, od Velike Britanije do Italije. Na slednjega se bodo podali z lokalnim partnerjem prek skupnih vlaganj. »Za tujino vsekakor iščemo lokalne partnerje, ker poznajo trg in stranke, bližnjo okolico pa lahko pokrijemo sami,« o strategiji osvajanja tujih trgov govori Lončarič.

Sicer pa iščejo tudi različne vrste investitorjev, od poslovnih partnerjev v posameznih državah do večjih, bolj strateških partnerjev. »Vsaj zadnjega pol leta smo to počeli intenzivno. Hodili smo na investicijske dogodke od Berlina, Nizozemske do ZDA in počasi bomo prišli do dogovora,« pravi Lončarič.

Trenutno takih aplikacij fazno spreminjajočega materiala v svetu še ni. »Angleži sicer delajo stropno različico, ki pa je prevelika. Zato moramo biti hitri, v dveh do treh letih dobiti prve stranke in se uveljaviti na trgu,« glede načrtov doda sogovornik.


članek