Ime dneva
V rubriki Ime dneva od leta 2011 predstavljamo uspešne podjetniške zgodbe z vseh koncev Slovenije, od tehnoloških, študentskih, poslovnih idej in zagonskih družb do podjetij, ki uspešno kljubujejo krizi. V infografiki smo jih zbrali na enem mestu, sproti pa dodajamo nova. Pri tem pričakujemo tudi vašo pomoč. Vabljeni ste, da na elektronski naslov
imedneva@delo.si pošljete svoje predloge, kdo si zasluži biti ime dneva.
 

Marko Lotrič

Z meroslovjem do kakovostnih izdelkov: brez strokovnjakov iz Selc ne morejo avtomehaniki, zdravniki in lekarnarji, niti inštituti.
Špela Ankele, Kranj Sat, 04.02.2012, 09:00
Selca – Po petih letih dela v železnikarski Tehtnici, bilo je leta 1991, se je Marko Lotrič odločil za korak k samostojni podjetniški poti. V meroslovju je videl izziv in priložnost. Tako se je pred 21 leti blizu Železnikov začela pisati zgodba o uspešnem družinskem podjetju, ki ima danes 41 zaposlenih.

Na začetku se je bilo treba veliko naučiti, se spominja Marko Lotrič: »Naše podjetje je začelo rasti, ko smo odkupili servis znanega svetovnega proizvajalca tehtnic. Vodja servisa Jože Nograšek je ključno pomagal pri snovanju našega laboratorija za meroslovje, prinesel nam je svoje izkušnje in mi tudi omogočil, da sem se lahko izobraževal v tujini. Z njegovo pomočjo sem se o meroslovju res veliko naučil.«

Marko Lotrič, po izobrazbi elektrotehnik, med pripovedovanjem o uspešnem družinskem podjetju iz Selške doline večkrat poudari, da za vsem, kar so zgradili v dobrih dvajsetih letih, stoji znanje. Prav to besedo uporabi tudi pri odgovoru na vprašanje, kako se njihovo podjetje upira krizi: »Mislim, da je kriza velikokrat zgolj v glavi. Tudi mi se moramo vsak dan sproti odzivati na potrebe trga, kar lahko storimo zgolj zaradi znanja, ki ga imamo. Imamo odlične sodelavke in sodelavce, ki želje in potrebe naših potrošnikov hitro prepoznajo, in dovolj znanja, da te želje lahko uresničimo.«

V zadnjih letih so v podjetju prepoznali priložnost po širjenju v tujino. Svojo mrežo so razpredli na Hrvaško, v Makedonijo, Srbijo ter Bosno in Hercegovino, prek sejmov se poskušajo povezati tudi s partnerji v Italiji, Nemčiji in na Češkem, pravi direktor podjetja Marko Lotrič.

Naš sogovornik pravi, da sodelujejo s približno 4000 podjetji in posamezniki, ki pri svojem delu ne morejo brez znanja, ki ga združuje podjetje Lotričevih. Sodelujejo s pestro paleto poklicev, saj brez strokovnjakov iz Selc ne morejo avtomehaniki, zdravniki in lekarnarji, niti uspešna slovenska podjetja in inštituti. Petnajst odstotkov prihodkov ustvarijo z opravljanjem zakonsko določenih meritev, pravi Marko Lotrič: »Gre za opravljanje tistih meritev, s katerimi se vsak dan srečujemo kot potrošniki, denimo v trgovini, lekarni, na črpalki, pri zdravniku in podobno, a večji del prihodka ustvarimo z opravljanjem tehnoloških meritev. Povedano preprosto, tu gre za iskanje rešitev, ki jih potrebujejo podjetja na poti do boljše kakovosti svojih izdelkov.«

Poleg Marka Lotriča je nepogrešljiv člen podjetja tudi njegova žena Mojca, ki je namestnica direktorja, sin Mitja je eden od treh direktorjev in hkrati namestnik vodje kakovosti, hči Katja pa v podjetju vodi računovodstvo. »Najmlajša hči Maja zdaj hodi v četrti letnik srednje ekonomske šole in že razmišlja o študiju na eni od ekonomskih smeri. Nobenega od otrok nikoli nisva silila k delu v podjetju, a vedno so bili pripravljeni pomagati, poleg tega pa o podjetju že zdaj vedo veliko, saj z njim tako rekoč odraščajo.«

Za konec Marko Lotrič pove še nekaj številk, s katerimi je laboratorij za meroslovje končal lansko poslovno leto: imeli so 2,5 milijona evrov prihodkov, v primerjavi z letom prej so dosegli 21-odstotno rast, dodano vrednost pa so, v primerjavi z letom 2010, povečali za 16 odstotkov.


članek
 

Aljoša Žerjal

Žerjal je direktor Harpha Sea, edinega slovenskega podjetja, ki izvaja hidrografske meritve globin morja.
Boris Šuligoj, Koper Sat, 21.04.2012, 12:00
Koper – Harpha Sea je podjetje za terenske meritve in geoinformatiko. Med drugim so najboljši poznavalci slovenskega morja na področju geografije in kartografije. Izmerili so ga po dolgem in počez, brez njihovih informacij ne bi bilo uspešnega gospodarjenja z morjem.

Harpha Sea je edino zasebno podjetje na obalnem območju, ki toliko vlaga v raziskave in vrhunske strokovnjake. »Zato je pridobljeni sedemletni kredit banke SID v višini 300.000 evrov za financiranje razvoja merilnega sistema, s katerim lahko opravljamo meritve v zelo nizkih vodah, zelo pomemben za naš nadaljnji razvoj,« je povedal direktor Aljoša Žerjal, inženir fizike, ki je skupaj z Dušanom Vrancem podjetje ustanovil pred 19 leti.

Do centimetra natančne meritve

To je edino slovensko podjetje, ki izvaja hidrografske meritve globin morja, a tudi strukture morskega dna, uporablja lastno opremo (plovila, sonarje, naprave za satelitsko pozicioniranje – sisteme GPS) in zahtevne računalniške programe za meritve, obdelavo in prikaz pridobljenih podatkov. Meritve opravljajo predvsem za izdelavo pomorskih kart. Ker pri tem uporabljajo satelitsko »pozicioniranje«, so meritve z njihovimi sistemi do centimetra natančne. Tako so stalno angažirani za pregledovanje globin morja na območju Luke Koper. Ko so poglabljali dno ob pomolu za potniške ladje, je velikanka Voyager of the Seas pristala šele po tem, ko so (imajo ustrezno licenco mednarodne hidrografske organizacije) izdali potrdilo, da je dno primerno globoko.

Prizadevajo si, da bi lahko opravljali meritve v zelo nizkem morju (od pol metra do 2 metrov), česar konkurenca ne zmore dovolj natančno opraviti. Njihov sistem je primeren za raziskave na območju beneške lagune, zato se povezujejo s tržaškim oceanografskim in geofizičnim inštitutom OGS. Morsko dno poznajo zelo dobro. Tako imajo natančne posnetke mesta potopljene ladje Rex pred Koprom, posnetke potopljenega hidroplana pred Bernardinom, maone in vojaškega desantnega plovila pri Piranu. Natančno vedo, kje vse iz morja prihajajo sladkovodni topli vrelci termalne vode. Vidijo celo, kje so v polpretekli zgodovini aktivirali podvodne mine iz druge svetovne vojne. Natančno vedo, kje in koliko min je na našem morskem dnu, kje potekajo kanalizacijski izpusti.

V evropskem vrhu

Zaposlenih je 30 visoko izobraženih strokovnjakov. Med njimi so trije doktorji, šest magistrov znanosti, sedem mladih raziskovalcev, 6 geografov, 6 fizikov, pomorski strojniki, inženirji, pa tudi dva geologa, arheolog ... skratka, zelo pisana druščina strokovnjakov. Merijo tudi jezera, reke, izdelujejo poplavne študije, naročniki del so različni državni organi, urbanisti, hidroelektrarne. Proizvajajo merilne sisteme tudi za vojaške sisteme. Med vse bolj uporabnimi programi je računalniško voden nadzor spremljanja vseh gasilskih vozil, opreme in gasilcev v gasilskih akcijah in spremljanje avtobusov določenega podjetja.

Ambiciozni načrti

Podjetje ustvari dva milijona evrov prihodkov na leto. Vsako leto povečajo prihodke za vsaj deset odstotkov in zaposlijo po tri nove strokovnjake. Harpha Sea želi postati vodilno podjetje v Sloveniji za merilne sisteme na področju ekologije, hidrografije, arheologije in vojaške ter civilne zaščite, vodilno v Evropi na področju meritev za nizke vode in ostati med najbolj usposobljenimi za meritve okoljskih voda.


članek
 

Janez Novak, RLS merilna tehnika

Družba RLS merilna tehnika največ magnetnih senzorjev proda v ZDA. Njihovi senzorji so tudi v veliki elektrarni v kalifornijski puščavi.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 15.09.2012, 12:00
Ljubljana - V podjetju RLS merilna tehnika se ukvarjajo z nišnim razvojem, izdelavo in trženjem magnetnih senzorjev, ki jih prodajajo po vsem svetu. Njihove izdelke najdemo v avtomobilih, na bencinskih črpalkah, v letalih, medicinski napravah ... Prihodnji teden bodo v Komendi odprli novo stavbo.

Direktor podjetja, elektroinženir Janez Novak, je merilno tehniko RLS (rotacijski in linearni senzorji) ustanovil leta 1989 in si počasi gradil trg. »Pridobljeno znanje sem hotel čim bolje unovčiti. To je bilo mogoče predvsem v tujini,« pripoveduje. Tako so na eni od sejemskih predstavitev srečali tudi partnerja, podjetje Renishaw, s katerim si delita vsak polovico lastništva. Partnerstvo jim je prineslo prodajno mrežo po svetu, ohranili so lastno blagovno znamko, s partnerjem pa sodelujejo tudi pri razvoju novih produktov za obe podjetji.

Sodelujejo z inštituti

RLS pri razvoju produktov intenzivno sodeluje s fakulteto za elektrotehniko v Ljubljani, laboratorji fakultete za strojništvo, z metalurškim inštitutom in seveda s svojim partnerjem. Zaposlenih imajo 67 ljudi, zadnje čase pa potrebujejo predvsem kadre z znanjem iz inženirske kakovosti. »Na podjetje ne gledam izključno kot na sredstvo za ustvarjanje dobička. Zelo so pomembne vrednote, ki jih upoštevamo pri razvoju zaposlenih in skupinskem delu, kar odločilno prispeva k uspehu podjetja,« pravi Novak.

Njihov največji trg so ZDA

Največji trg, na katerem delujejo, je ameriški, sledijo Kitajska, Izrael pa Evropa, predvsem Nemčija, in Rusija. V ZDA jim je uspelo predvsem z dobro organizirano prodajno mrežo, velikim lastnim angažmajem Novaka pa tudi zato, kot pojasnjuje direktor, ker so Američani zelo dojemljivi za novosti. V Evropi imajo več konkurence, saj čip, podoben njihovemu, ponujajo še štirje, prav tako je več lokalpatriotizma. »Od Nemcev raje kupujejo kot od drugih, zato je treba biti boljši in cenejši,« se pošali Novak. Velik potencial vidijo v Indiji, tudi v Evropi. Kar nekaj prodajo strankam v Singapur in na Japonsko, ki pa je poseben trg, kamor težko prodreš. Njihove čipe izdelujejo v Erfurtu, v Nemčiji, po njihovih načrtih. V končni izdelek jih vgrajujejo v kontroliranih prostorih doma ali na Daljnem vzhodu, kjer je to precej ceneje.

Ljubosumni Nemci

Med večjimi projekti je tudi dobava za podjetje BrightSource, veliko družbo za sončne elektrarne, ki z zrcali zbirajo svetlobo in jo usmerjajo v uparjalnik, ta pa nato deluje kot navadna elektrarna na paro. BrightSource v puščavi v Kaliforniji gradi veliko elektrarno, za katero RLS dobavlja senzorje, ki določajo lego motorjev, ki usmerjajo zrcala na uparjalnik.

Letos so končali razvoj novega jedra in zagnali nov projekt. »Tu so Nemci pokazali več interesa, čeprav jim ni všeč, da smo naredili nekaj, česar oni še niso. Bili smo tudi nominirani za nagrado hermes na sejmu v Hannovru,« razlaga Novak. Projekt, vreden 3,5 milijona evrov, je subvencionirala država, ki je primaknila 1,5 milijona. S tem so pokrili stroške razvojnih ur, patentov in nekaj opreme. Sicer pa ves razvoj financirajo sami. »Še kakšna tri, štiri leta bo trajalo, da bo projekt prerasel v večjo zgodbo, čeprav že delamo z evropskim Moogom, ki sodeluje pri novi različici airbusa,« pravi Novak. Čaka jih tudi intenzivno vlaganje v kakovost, da bodo zadostili vsem zahtevam pri varnostno kritičnih vgradnjah.h napravah ... Prihodnji teden bodo v Komendi odprli novo stavbo.


članek
 

Edvard Reven, Metrel

So vodilni v svetu v svoji niši merilne tehnike. V razvoj vlagajo več kot 10 odstotkov prometa.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 28.09.2013, 12:00
Ljubljana - Metrel s svojimi tremi hčerinskimi podjetji zaposluje 350 ljudi in posluje v več kot 80 državah na vseh celinah. So vodilni v svetu v svoji niši merilne tehnike. Za uspešno poslovanje so bili nagrajeni tudi s priznanjem Rating leta.

Podjetje iz Horjula vodi Edvard Reven, ki pravi, da je osvajanje novih trgov podprto z lastno ali kupljeno raziskavo trga, pogosto pa tudi z angažiranjem specializiranih agentov. Tako imajo, na primer, trenutno zaposlenega agenta specialista za pospeševanje prodaje in razvijanje trgov v Latinski Ameriki. Metrel je danes v razvijanju, proizvodnji in trženju svetovni vodja s ponudbo večfunkcijskih instalacijskih testerjev, v ponudbi širše skupine merilnih instrumentov za testiranje elektriške varnosti pa sodi med vodilne svetovne proizvajalce ter povečuje prodajni delež na področjih visokonapetostnih diagnostičnih testerjev izolacije, analizatorjev kakovosti električne energije in merilnikov neelektričnih veličin v segmentu industrije in elektrodistribucije. Ker gre za profesionalne in zelo kakovostne merilne in testne naprave, ki jih končni uporabniki intenzivno uporabljajo za terenske meritve, je zelo pomembno zagotavljanje regionalnih servisnih in kalibracijskih centrov v bližini kupcev, tudi v čezmorskih državah, kar je zahtevna naloga, priznava Reven.

»Imamo vrhunsko ekipo razvojnikov, visoko razvit sistem projektnega vodenja, ki zagotavlja učinkovito upravljanje resursov razvojnega in testnega oddelka in tudi dovolj dobro merjenje učinkovitosti in uspešnosti izvajanja razvojnih projektov, naknadno pa merimo seveda tudi tržno uspešnost izdelkov, lansiranih na trg. Ob tem se zavedamo, da vsak izdelek ne more biti vedno zadetek v polno, pomembno je tudi stalno dvigovanje usposobljenosti razvojnih ekip in vzgajanje najbolj propulzivnih razvijalcev, nosilcev prihodnjih razvojev, razvijanje modelnih pristopov v gradnji elektronike, programskih in ekspertnih orodij na polju razvijanja in testiranja izdelkov. Sicer pa v razvoj novih izdelkov na letni ravni vlagamo več kot deset odstotkov letnega prometa,« razlaga Reven.

Reven pravi, da kriza lahko ponuja tudi nov način razmišljanja, nove priložnosti in seveda tudi tveganja. »Dolgoročno bodo preživela podjetja, ki bodo veliko vlagala v razvoj, imela visoko tehnološke izdelke, visoko stopnjo inovativnosti in ki bodo stalno gradila na kakovosti izdelkov,« dodaja. Glavni koncepti, na katerih sta osnovana rast in razvoj Metrela, so rast (novi trgi in novi izdelki), lastni razvoj, trženje po vsem svetu in praviloma pod lastno blagovno znamko Metrel, fleksibilna in vitka organiziranost ter visoko kompetentni zaposleni.

»Obvladovanje nišnih trgov zahteva močno specializacijo in pridobivanje velike količine znanj na področju novih tehnologij razvijanja in proizvajanja elektronskih aparatov, v metrologiji in na področju merilne tehnike ter seveda tudi na aplikativnem področju,« še pravi Reven.


članek
 

Igor Marjanovič, OOG

Zmagovalci Startup leta so razvili pametni merilnik tekočin v steklenici ali plastenki. Za patent se zanimata Philips in Panasonic.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 17.05.2014, 09:00
Ljubljana – Podjetje OOG je zmagovalec nacionalnega tekmovanja Startup leta 2014. Razvili so pametni merilnik vode v steklenički ali plastenki H2O-Pal za optimalno hidracijo telesa in že poželi veliko zanimanja v tujini.

Inicialke podjetja so zanimive: OOG namreč izhaja iz Out of Galaxy (iz galaksije). Kot pojasni direktor Igor Marjanovič je ime tako zato, ker so najprej ustanovili podjetje v ZDA, za potrebe kampanje Kickstarter. Podjetje v Sloveniji pa so ustanovili šele pred nekaj meseci.

Podjetje razvija tehnološke patente, ki so usmerjeni v izboljšanje zdravja in kakovosti življenja. Ena izmed njihovih inovacij je pametni merilnik tekočine v steklenički ali plastenki H2O-Pal, ki prek povezave bluetooth z aplikacijo na pametnem telefonu prikazuje in beleži količino popite vode. Merilnik je inovacija z veliko dodano in uporabno vrednostjo za ljudi, ki skrbijo za zdrav življenjski slog, predvsem pa za bolnike, pri katerih je pomemben nadzor dnevno popite tekočine (sladkorni bolniki, bolniki z okvaro ledvic in podobno).

Uspeh v tujini

Merilnik vode se namesti na dno plastenke ali steklenice s tekočino. »Naprava dejansko meri, kaj se dogaja s količino tekočine v njej, in to sporoča v mobilni telefon. Posameznik si lahko nastavi tudi cilj, koliko bi želel spiti na dan, na kar ga nato opominja telefon,« razlaga doktorant elektrotehnike. Napravo se lahko prilagodi, da gre na katerokoli steklenico, trenutni model se prilega na nekaj najbolj prodajanih modelov steklenic. Računajo pa, da bodo skupaj z napravo prodajali tudi steklenico.

S produktom H2O-Pal je podjetje vzbudilo veliko zanimanja v tujini, kjer so že stopili v stik s partnerji, kot sta Philips in Panasonic, ki bodo njihov patent uporabljali pri svojih izdelkih. Konzorcij Bluetooth Special Interest Group je merilnik H2O-Pal na sejmu zabavne elektronike v Las Vegasu uvrstil med štiri najbolj inovativne prototipe leta.

»Na idejo sva prišla z bratom, ker imamo v družini težave z dehidracijo. Najprej sem prek spleta iskal tako napravo in ker je nisem našel, sva jo sama začela razvijati,« o začetkih razlaga Marjanovič. Trenutno končujejo prototipno fazo, ki jo je Marjanovič financiral sam. V ekipi sodeluje šest fantov, dva sta v ZDA. Da bi bila ekipa popolna, bi potrebovali še tri člane, ki imajo točno tisto, kar OOG potrebuje.

Marketing je pomemben

Najprej so hoteli napravo predstaviti na Kickstarterju, a kot pravi Marjanovič, je prepozno ugotovil, kako pomemben je marketing. Zaradi slabe obiskanosti je kampanjo kmalu po začetku prekinil. »Ne izključujem možnosti, da ne bi šli še enkrat na Kickstarter, ker zdaj imamo stike z novinarji in vemo, kako zelo pomemben je marketing, če želiš, da ljudje sploh vedo za tvojo idejo,« pravi Marjanovič.

Z zavedanjem, da je treba graditi na prepoznavnosti, so se udeležili tudi tekmovanja za Startup leta. »V okolju, kjer delujemo, je zelo dobro, da smo prepoznavni, ker tako laže dobimo lokalno pomoč. Startup leta je po mojem v Sloveniji največji ekosistem, ki ti lahko pomaga na poti podjetništva. Z razvojem naprave sem začel zelo enostavno, nisem razmišljal o tem, s kom bi moral sodelovati ipd., zdaj pa je to nujno,« meni. Tudi zato se že pogovarjajo o članstvu v ljubljanskem Tehnološkem parku.


članek
 

Marko Mesarič, Modri planet

Razvili so sistem za zajem podatkov iz zraka, novo geodetsko orodje, ki olajša vsakodnevno delo in pohitri izvedbo del.
Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 27.12.2014, 08:00
Ljubljana – Ekipa Modrega planeta je razvila sistem za zajem podatkov iz zraka, novo geodetsko orodje, ki olajša vsakodnevno delo geodetom in pohitri izvedbo del. Prodajajo ga doma, na Hrvaškem in v Bosni, prihodnje leto se podajajo v Avstrijo in Nemčijo.

Geodetsko podjetje Modri planet je razvilo sistem za zajem podatkov iz zraka oziroma aerofotografij s pomočjo drona in obdelavo teh fotografij s programom, ki iz njih naredi 3D-podatke. Končni rezultati te obdelave so oblak točk, digitalni model terena, ki je bolj natančen kot Google Earth, in ortofoto načrti. Gre za novo geodetsko orodje, ki olajša vsakodnevno delo geodetom in pohitri izvedbo del. Paket sestavljajo dron (helikopterček), fotoaparat in program 3D survey.

»Vse skupaj se je začelo pred štirimi leti, saj smo hoteli narediti nekaj drugačnega, zanimivega kot ostala geodetska podjetja,« o začetkih Modrega planeta govori Marko Mesarič. S kolegom Vidom Petermanom se poznata še iz časov študija, pridružil pa se jima je še Tomaž Izak, ki je bil Markov šef v klasičnem geodetskem podjetju. »Najprej smo kupili dron in začeli razvoj. Od takrat se je samo po sebi začelo dogajati. Videli smo, da je potencial velik,« razlaga Mesarič.

V načrtu Evropa

Najprej so zajem podatkov iz zraka ponujali kot dodatno storitev v Sloveniji in hkrati financirali razvoj programa za obdelavo podatkov. Pred enim letom pa so se odločili za prodajo paketa ostalim geodetskim podjetjem. Zdaj prodajajo v Sloveniji, na Hrvaškem in v Bosni, kjer razvijajo distribucijsko mrežo. Tudi hrvaška geodetska fakulteta je kupila komplet, ki ga bodo vključili v izobraževalni proces geodetov. Januarja in februarja se podajajo še v Avstrijo in Nemčijo. V načrtu je tudi preostala Evropa. Sicer povpraševanje prihaja od povsod, tudi iz Kazahstana. »Naša vizija je, da bi v prihodnjih petih letih naš sistem imelo vsako geodetsko podjetje,« pravi Mesarič.

O konkurenci Mesarič pove, da obstajajo štirje podobni programi, a niso tako geodetsko usmerjeni. »Zaposleni smo geodeti in ker je program nastajal prek resničnih projektov, je ciljno geodetsko usmerjen,« pravi. Poleg omenjenih treh geodetov v ekipi delujejo še programer in zunanji sodelavci. Kmalu pa bodo morali ekipo povečati, vsaj za enega ali dva programerja in tehnični kader.

Zanimivi za investitorje

Marca lani sta projekt finančno podprla dva projektanta, ki sta uporabljala njihov storitve, saj se jima je zdel zanimiv. Izbrani so bili tudi na razpisu za semenski kapital podjetniškega sklada SK200, še prej pa so dobili spodbudo za mlada inovativna podjetja. Modri planet je tudi zmagovalec predstavitve investitorjem na konferenci Coinvest. »V šoli start-up Hekovnik so nas dobro pripravili na »pitche« za investitorje, tako da vemo, kaj pomeni, ko se je treba predstaviti tujim investitorjem. Zdaj je naše delo čim bolje prodajati,« razlaga Mesarič in dodaja, da so se o sodelovanju pogovarjali tudi z bolgarskim pospeševalnikom Launchub.


članek