![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Silvijan Čivre, Varis TopEvropskim in azijskim kupcem uspešno prodajajo lastne dizajnirane radiatorje.Ivan Gerenčer, Murska Sobota sob, 31.12.2011, 12:00Po številu obiskov je predstavitev Varisovih izdelkov na spletu na nemškem govornem področju že nekaj mesecev na prvem mestu, na Nizozemskem in v Franciji pa tik pod vrhom. Varisove dizajn radiatorje namreč kupuje vedno več zahtevnih kupcev. Silvijan Čivre, direktor družbe, je prepričan, da bodo dizajn radiatorji v prihodnjih letih postali uspešnica tudi na najbolj zahtevnih trgih, ne le v Evropi, ampak tudi v Aziji in še kje. In to zato, ker pri njihovem oblikovanju in izdelovanju sproti upoštevajo pripombe in predvsem želje kupcev. V podjetju Varis Top je zaposlenih le 22 delavcev, prav vsi pa so vključeni v razvojno ekipo novih izdelkov, ki jih na koncu tudi naredijo. Čivre je za razvoj dizajn radiatorja z imenom Olivia letos prejel nagrado Pomurske gospodarske zbornice za področje inovacij. Sodelovanju na razpisu za nagrado GZS se je odpovedal. Pojasnite, prosim, kaj točno so dizajn radiatorji? Po tehničnih lastnostih se ne razlikujejo od drugih radiatorjev; izdelani so iz kakovostnih materialov in morajo imeti najboljše rezultate ogrevanja. Takšne radiatorje v Varisu izdelujemo že skoraj četrt stoletja. Ker pa smo ugotovili, da kupci želijo, da imajo radiatorji poleg osnovne funkcije ogrevanja prostorov še kakšno drugo uporabno vrednost v stanovanju - predvsem pri opremljanju in izgledu stanovanja -, smo jim ustregli. Veliko pozornosti smo namenili oblikovanju radiatorjev, njihovi končni izdelavi in seveda tudi barvam. Oblike radiatorjev smo prilagodili predmetom ali simbolom iz lokalnega okolja, kupci pa to posebej cenijo in so takšne rešitve pripravljeni tudi plačati. Za razvoj in izdelavo takšnih radiatorjev je potrebnega več znanja in dela. Torej so tudi dražji. Ali kupci nimajo pripomb na njihovo ceno? Ne. Zelo so veseli, če pri njihovi izdelavi upoštevamo še njihove dodatne želje, kar so pripravljeni tudi plačati. Kupcem je pomembno, da dobijo izdelek po želji in to čim prej. Kupcu kjer koli v Evropi dostavimo na dom oziroma želeno mesto v treh do štirih dneh tudi en sam radiator. Pred tem smo naročnikom radiatorje pošiljali na paletah, kar je bilo zamudno in tudi dražje. Novemu načinu dostave smo prilagodili tudi embalažo za radiatorje. Znižali smo tudi stroške in povečali učinkovitost oglaševanja. Ugotovili smo, da klasično oglaševanje v tiskanih medijih ne prinaša pravih rezultatov. Zato pa so naše predstavitve na spletu zelo uspešne. Večina kupcev tudi naroča radiatorje po spletu. Ali obstajajo možnosti, da se vaš način dela, katerega rezultati se že vidijo, še večje pa pričakujete v prihodnjih letih, uveljavi tudi v drugih prekmurskih podjetjih? Seveda, ne le v prekmurskih, temveč tudi v drugih slovenskih podjetjih. Slovenski izvoz ne bi smel biti odvisen samo od velikih podjetij, ki ustvarjajo 80 odstotkov izvoza. V malih podjetjih, če hočete delavnicah, ki so praviloma dobro opremljene, dela veliko sposobnih ljudi. Rekel bi, vsestranski mojstri znajo narediti in ustvariti skoraj vse, le o prodaji narejenega vedo zelo malo ali skoraj nič. Danes je za uspeh pomemben izdelek vrhunske kakovosti, ki ga znaš tudi prodati.
Ivan KlanečekInovator večino izumov uporabi v praksi. V skoraj treh desetletjih so v družinskem podjetju Ing.Klan iznašli 65 inovacij.Miha Rubin, Maribor Sat, 21.01.2012, 09:00To podjetje, staro 28 let, sestavljata dve poslovni enoti: za projektiranje zgradb, okolja, požarno varnost in inženiring ter enota za gradbene tehnologije in inovacije. V tej razvijajo novosti v tehnologiji prenov, sanacij, vzdrževanja in zaščite objektov. »Inoviramo gradbeni material za sanacije in trajno zaščito zgradb in spomenikov pred vplivi iz okolja,« je pojasnil solastnik podjetja Mariborčan Ivan Klaneček. Po njegovih besedah izumljene materiale, ti zahtevajo predpisani način hrambe, vgrajevanja in negovanja, razvijajo na mineralni osnovi ali vodni bazi; so torej ekološki materiali. Ing.Klan, ki sodeluje z več inštituti v Sloveniji in tujini, vseskozi deluje v smeri tehnično-tehnoloških boljših rešitev in racionalnejših izvedb pri prenovah, sanacijah in zaščitah zgradb. Lastni gradbeni laboratorij jim omogoča preiskave in razvoj inovacij različnih specialnih materialov. Inoviranje so sicer začeli že leta 1986, s finančno podporo podjetij iz Nemčije. Po desetih letih so nato prenesli inovacije s področja sanacijskih materialov tudi na slovenski trg. Če omenimo le nekaj njihovih večjih projektov pri nas, so med njimi rekonstrukcije samostana Kostanjevica na Krki, obnova fasade stavbe državnega zbora ter elaborat stabilizacije in hidroizolacije Rimskih term. Do danes so iznašli skupno že 65 inovacij, različno avtorsko varovanih v Sloveniji, Evropi in zunaj nje. »Najboljše so tiste, ki so tržno zanimive, pri katerih niso potrebni veliki finančni vložki in jih je mogoče hitro začeti dolgoročno izkoriščati,« pojasnjuje Klaneček. Kot pravi, ne čutijo velikih težav pri prenosu inovacij, ker te nastajajo zaradi potreb delovanja družbe, projektiranja zgradb, požarnih elaboratov ter tehnologije obnov, sanacij in trajnostne zaščite. Tako je večina njegovih izumov tudi uporabljena v praksi. Mariborska družba je v preteklih letih na raznih sejmih prejela vrsto nagrad, med katerimi je gradbeni inženir Klaneček najbolj ponosen na dve zlati medalji, iz Pittsburgha v ZDA in najnovejšo iz Varšave (za sistem obnove in vzdrževanja kulturnozgodovinskih zgradb). Pa tudi na srebrno iz Bruslja in bronasto iz Stockholma. Poleg tega so lani dobili potrjen štiriletni projekt stabilizacija in hidroizolacija temeljev zidov, podprt z evropskim denarjem. Po ocenah Klanečka imamo v Sloveniji okrog 2000 inovatorjev, toda ne takih, ki bi stalno inovirali, temveč so to ljudje, ki so tu in tam prijavili kakšno inovacijo. Od tega evropsko primerljivega števila se jih resno in aktivno ukvarja z inovacijami samo kakšnih sto, polovica v tujini ali za tujce. Po svetu deluje kar nekaj poznanih slovenskih inovatorjev, o razmerah v tujini pa Klaneček pravi: »V pravem tržnem gospodarstvu v tujini zahtevajo lastniki od inovatorjev izdelek ali tehnologijo, ki jo je mogoče takoj prodati.« Medtem pri nas veliko inovacij ostaja neuporabljenih, inovatorji pa v glavnem delajo ljubiteljsko, nenamensko, brez predhodne raziskave trga in brez pomoči državnih ustanov. »Tiste službe, ki so namenjene za pomoč, pa niso strokovno dovolj usposobljene. Številna svetovanja pri nas, financirana z evropskim denarjem, so bila lani večinoma nekoristna. Slovenija spodbuja inovatorstvo na neuspešen način,« meni Ivan Klaneček. Je pa pohvalil dobro sodelovanje z zavodom Aktivni slovenski inovatorji (ASI) in Uradom za patentno zaščito. V Sloveniji so sicer po mnenju Klanečka lahko uspešni le tisti inovatorji, ki so sposobni inovacijo intelektualno zaščititi, jo sami razviti do prototipa in izdelati poslovni načrt. »Brez tega osnovnega razvoja inovacije ni mogoče pričakovati nobene finančne podpore niti v Sloveniji niti v tujini. Mimo osnovnih pogojev za uspešnost inoviranja pa veliko inovatorjev kot krivca za težave vidi državo, ki jim ne pomaga.«
Matej Kurent z izdelki CalypsoCrystalIzdelujejo prestižne dodatke za mobilne naprave in jih prodaja na 31 trgih, tudi v najdražji veleblagovnici na svetu.Barbara Pavlin, gospodarstvo Sat, 11.02.2012, 09:00Ko so razmišljali, kaj ponuditi trgu, so ugotovili, da so velik potencial živahni trgi mobilnikov. Sploh v višjem, bolj luksuznem razredu, kjer ni bilo kakovostnih ponudnikov dodatkov za mobilnike znamke Apple. Tako so si pravzaprav sami ustvarili kategorijo kupcev, ki je prej ni bilo. Njihovi kupci so bogati ljudje, ki kupujejo po več kosov izdelkov, tudi kot darila, novi bogataši in mladi ljubitelji, ki dolgo varčujejo, da si jih lahko privoščijo. Večinoma pa gre za ljudi, ki so na začetku kariere in želijo izdelek, ki nima samo funkcije, ampak tudi zgodbo, odlično izvedbo iz najboljših materialov. Za uveljavitev na trgu so uporabili kar sodobna tehnološka orodja, ki so na voljo po vsem svetu, večinoma brezplačno. To velja tako za informacije, ki jih lahko razpošiljajo brez velikih vložkov v oglaševanje, za logistiko, ki omogoča prevoz izdelka v 24 urah po vsem svetu, in za denarna nakazila. Denarja za velike trženjske kampanje nimajo, saj so še vedno start-up podjetje. Zato je zanje pomembno, da spodbujajo zanimanja za izdelke drugače. Prisotni so v družbenih omrežjih, blogih in v revijah po vsem svetu, ki pišejo o prihajajočih trendih. Njihove izdelke pa lahko najdemo v najdražjih veleblagovnicah, kot je Harrods v Londonu. Cene izdelkov CalypsoCrystala se gibljejo od sto evrov navzgor. Vsak izdelek oziroma paket je opremljen z oznako ročno izdelano v Sloveniji, Evropa, in s podpisom, kdo ga je zapakiral. Zelo poudarjajo, da je izdelek narejen ročno in za vsako stranko posebej. Kurent pravi, da je oznaka narejeno v Evropi zelo pomembna, saj za mnoge trge evropsko blago velja za kakovostno in zaupanja vredno. Kar 40 odstotkov kupcev, ki so izdelek kupili neposredno prek njihove spletne strani, jim napiše zahvalo. Veliko jih po spletnih omrežjih, ko dobijo izdelek, sporoči, kako jih je osrečil. Zato morajo svoje obljube držati, pravi Kurent V portfelju imajo dva izdelka – kristalne podstavke CrystalDock in usnjene ovitke za mobilnike CalypsoCase. Notranje okovje teh je iz lahkega in robustnega titana, ki varuje napravo ob padcih in udarcih. Na zunanji strani pa ovitek obdaja italijansko usnje in srebro. Posebna mikrovlakna ščitijo napravo in jo držijo v ovitku. V izdelavo kristalnih podstavkov so vključili znanje več kot 300 let tradicionalne slovenske proizvodnje in obdelave kristala ter sodobne inovativne tehnološke rešitve. Vsi njihovi izdelki so narejeni v Sloveniji. »Za proizvodnjo naših izdelkov, ki nastajajo pod našim budnim nadzorom, smo izbrali izkušene in preverjene partnerje. Premijske surovine večinoma uvozimo iz tujine,« pravi Kurent. Tako premijsko usnje prihaja iz Italije, titan iz Nemčije, CalypsoRing (srebro) pa iz Italije in Slovenije. Trenutno imajo dovolj zmogljivosti, da zadostijo povpraševanje, pri proizvodnji pa so fleksibilni in lahko relativno preprosto skalirajo proizvodnjo navzgor. Ideje za novosti iščejo med uporabniki. »Vedno se sprašujemo, kako ljudje uporabljajo mobilne naprave in kakšen idealen dodatek bi potrebovali,« pravi Kurent. Tako so že razvili nov izdelek, ki bo na trgu čez 14 dni. Več o njem nam Kurent še ni mogel zaupati. »Ta hip končujemo zadnje podrobnosti vizualne predstavitve (marketing). Bo pa izdelek spet odprl novo kategorijo med dodatki za mobilne telefone,« razlaga. V podjetju so trenutno trije zaposleni. »Naše ključne kompetence so dizajn ter predvsem marketing in odnosi z javnostjo. Outsourcamo pa proizvodnjo,« razlaga Kurent. Podjetje se financira z lastniškim kapitalom ustanoviteljev in dveh investitorjev, poslovnih angelov. Začetne finančne težave niso bile prevelike, saj je bil vložek ustanovitelja zadosten, še dodaja Kurent.
Damjan Mulej, El-TecV Elektro-termo Mulej z Bleda so prejeli nagrado za najodmevnejše energetsko podjetje v kategoriji malih podjetij.Barbara Pavlin, gospodarstvo Sat, 17.03.2012, 09:00El-Tec Mulej izvaja projekte, ki prinašajo nižjo porabo energije in vode. Delajo na štirih poslovnih stebrih: daljinska energetika, vodovodni sistemi, učinkovita razsvetljava in energetsko upravljanje objektov. »Ne glede na prvi pogled veliko različnost med temi področji, projekte izvajamo podobno ali na enak način. Od ugotovitve stanja pri naročniku prevzamemo celovite aktivnosti do končnega cilja – znižanja porabe primarnega energenta, ne glede na to, ali je to plin, kurilno olje, elektrika in tudi voda,« razlaga Damjan Mulej in dodaja: »Pri projektih posebno pozornost namenjamo obnovljivim virom energije, pri katerih je uporaba le teh smiselna.« Podjetje je zraslo iz obrtne delavnice iz leta 1968, od avgusta lani pa so v skupini Petrol. »S tem smo dobili veliko podporo pri projektih in financah. Kajti kar nekaj projektov je takih, da jih v času trajanja pogodbe financiramo sami kot pogodbeni partner. Poleg tega je poseben izziv iskanje sinergij s tako veliko in uspešno družbo, kot je Petrol,« razlaga Mulej. Poslujejo na trgih nekdanje Jugoslavije – Srbija, BiH, Hrvaška, Makedonija, ker so jim iz različnih razlogov blizu. V zadnjih dveh letih so se vrnili v Avstrijo in severno Italijo, kjer so bili prej navzoči s prodajo proizvodov (od leta 2006 proizvodnje nimajo več), zdaj pa tudi s storitvami. »Ta dva trga sta precej drugačna od drugih naših trgov: že zaradi drugačne mentalitete, pristopa in tudi zaradi drugačnih tehničnih statusov sistemov. Tu so sistemi daljinskega ogrevanja z drugačnimi tehničnimi specifikami in jih je treba drugače optimirati. Veliko več energije je treba vložiti v prepričevanje kupcev,« pravi Mulej. Njihove stranke so predvsem subjekti iz javnega sektorja, javna podjetja in tudi industrija. V glavnem podpisujejo dolgoročne pogodbe, za pet do 15 let, kar je v gospodarstvu v teh časih lahko malo tvegano. Največ strank je še vedno iz distribucije toplotne energije, počasi pa se širijo tudi v druge segmente. Tako so prejšnji teden s podjetjem Komunala Kranj podpisali pogodbo za prvi večji projekt tehnično-ekonomske optimizacije delovanja vodovodnega sistema. V tem segmentu zelo računajo na razvoj projektov, sploh glede na posledice podnebnih razmer. »Počasi se bomo začeli zavedati, da čista pitna voda ni sama po sebi umevna,« poudarja Mulej. Konkurenta, ki bi na tako širokem področju pokrival enake storitve, ne poznajo. Imajo pa konkurente v posameznih segmentih. »Naša dolgoročna politika temelji na celovitih storitvah, prilagojenih kupcu. Nenehno smo razvijali rešitve in izdelke, ki bi bili drugačni od drugih ponudnikov. To še vedno zelo intenzivno počnemo, in če se nam konkurenca malo približa, poskušamo pobegniti: z drugačnim pristopom, pogledom. To nam je za zdaj šlo kar dobro od rok,« pravi Mulej. Njihov ključni partner za programsko opremo za optimizacijo delovanja sistemov je podjetje 7 Technologies iz Danske. Drugi ključni partner je Siemens, ki jim dobavlja del tako programske kot strojne opreme, ki pa jo sami vedno nadgradijo s svojim znanjem. Imajo še določen del lastnih produktov, predvsem programske rešitve za daljinsko spremljanje delovanja sistemov in spremljanje porabe energije. Sicer sodelujejo tudi z ljubljansko fakulteto za strojništvo, pa mariborsko in beograjsko univerzo. »Študenti na teh univerzah že diplomirajo z uporabo naših rešitev. Seveda te študente tudi zaposlujemo. To je naš cilj, ker tovrstnega kadra ni zadosti na trgu. Zato jih opazujemo že v višjih letnikih fakultet in vabimo k sodelovanju z nami,« razlaga Mulej. Letos bodo število zaposlenih povečali za dobrih deset odstotkov.
Helena Zidarič Kožar, InpletV devetdesetih nekonkurenčen, danes pa v pariških butikih ni več ženskega perila brez Inpletovega pletiva.Janoš Zore, Brežice Sat, 14.04.2012, 09:00Tekstilna panoga v samostojni Sloveniji ni spisala veliko srečnih zgodb. Tudi podjetje iz sevniške občine ni izjema in je ujetnik zahtevnega tekstilnega trga in muhaste mode. Toda to je hkrati zaradi prilagojene strategije tudi njegova velika prednost. »Moram reči, da je samo še nekaj blagovnih znamk, za katere ne delamo,« pravi Helena Zidarič Kolar, direktorica Inpleta, ki 90 odstotkov pletiv izdela za proizvajalce finega ženskega perila. »V Sloveniji prodamo le 13 odstotkov pletiv, v Franciji četrtino, v Nemčiji petino.« Nujna je fleksibilnost »Že nekaj let opažamo trend skrajševanja dobavnih rokov. Naši roki – od štiri do šest tednov – so pri kupcih še sprejeti kot dobri, kratki,« razlaga Zidarič Kolarjeva, ki je v podjetje prišla leta 1995 in ga od leta 2000 vodi: »Naši kupci so zelo previdni. Naročila lansirajo šele, ko dobijo občutek, da se bodo določene barve in dizajni prodajali. Zato je uspešen tisti, ki je bolj fleksibilen. In morda je ravno to odgovor na vprašanje, zakaj trenutno nimamo večjih padcev naročil (lani 5,5 milijona evrov prometa, 92.000 evrov dobička, v prvem četrtletju 2012 porast prometa za dva odstotka).« Tekstilca so leta 1982 zaradi potrebe po pletivih soustvarili Jutranjka, Komet in Lisca, ki je danes tudi edina lastnica družbe. Inplet je bil do razpada Jugoslavije zgolj proizvodni obrat za tri lastnike. Po izbruhu balkanskih vojn je preživel zaradi naročil številnih novih majhnih slovenskih tekstilcev. Ko so ti začeli izgubljati bitko s ceneno tujo konkurenco, se je Inplet po letu 1995 začel ozirati čez meje. »Takrat smo iskali kupce kjer koli in kakršne koli,« se spominja Zidarič Kolarjeva. Radikalna posodobitev proizvodnje Ob nastopu globalizacije in selitvi proizvodnje nižjih blagovnih znamk na manj razvite trge so se v Inpletu usmerili na naročnike, ki uporabljajo evropske materiale. Toda kupci višjega in visokega cenovnega razreda so posredno zahtevali posodobitev proizvodnje. Zaradi trenda mesečnega menjavanja barv so bili stari stroji, predvideni za velike serije, neuporabni. Družba je v zadnjih desetih letih kupila osem novih pletilnih enot za manjše serije, dogovor o deveti je bil sklenjen v četrtek. Nakup testne opreme je zagotovil stabilno kakovost, iz priprave barvil so morali izključiti človeški dejavnik, zaradi ekološke ozaveščenosti pa so se leta 2008 odpovedali kemičnemu čiščenju in so odprli nove pralne linije.
Dušan Olaj, DuolVes dobiček zadnjih 10 let vlagajo nazaj v razvoj.Barbara Pavlin, gospodarstvo Sat, 28.04.2012, 15:00Generalni direktor in lastnik Duola Dušan Olaj pravi, da so njihova najpomembnejša tržna niša športni objekti, saj je njihova prednost predvsem ta, da so objekti v primerjavi s fiksnimi izjemno ugodni, od pet- do desetkrat cenejši. »Tu smo v evropskem merilu pionirji. Resne konkurence nimamo. Nekaj proizvajalcev je v Italiji, eden na Nizozemskem, a smo edini, ki delujemo globalno,« meni Olaj. Ko so se v podjetju začeli ozirati v tujino, jim je najprej prišel v roke projekt v Belorusiji, kjer je bilo treba na hitro postaviti teniški center za beloruskega predsednika. »To smo leta 1995 naredili in na odprtju ob obisku kazahstanskega predsednika, ki je bil nad objektom navdušen, sklenili še posel za Kazahstan,« razlaga Olaj. Ta je od takrat njihova stalnica, tam imajo tudi drugi največji balon na svetu, ki obsega 16.000 kvadratnih metrov. Pred kratkim je Dupol v Kazahstanu sklenil posel, vreden 2,5 milijona evrov, za ta denar pa bodo izpeljali projekt celovito opremljene športne dvorane za Univerzo Nazarbayev v kazahstanski Astani. Osnovna ideja za objekte je prišla iz ameriške vojske, nato so jo razvijali Italijani. »Ti objekti niso bili primerni za hude podnebne razmere, zato smo morali nekaj spremeniti, če smo jih hoteli prodajati v Rusijo. Tako smo začeli osnovno idejo spreminjati, izpopolnjevati, dodali smo izolacijsko membrano, okrepili gretje, naredili objekt močnejši, da zdrži sneg, veter ipd. V resnici smo odprli popolnoma novo tržno nišo. Z balonom v Belorusiji smo bili prvi, ki smo tovrstni objekt postavili v državah nekdanje Sovjetske zveze. Tam zdaj pokrivamo 80 odstotkov trga,« pravi Olaj. V Evropi je njihov delež polovičen. Z novo generacijo objektov so prvi v svetu med membrane objekta vstavili aerogleno izolacijo (gre za nanotehnologijo) in s tem povečali izolacijske sposobnosti objektov. S tem pa so tudi prvi z dovoljenjem norveške vlade, da lahko kandidirajo za državna sredstva na Norveškem za postavitev takšnih objektov. Težava je namreč energijska varčnost, z novo izolacijo pa so zadostili zahtevanim pogojem. Mikajo jih tudi ZDA, a je problem kompleksnost trga. Trenutno so se usmerili v zalivske države, saj so prepričani, da si z znanjem, ki ga imajo, lahko odprejo ta trg. »Duol je v krizi močnejši kot v času blaginje,« pravi Olaj. Skandinavija je bila zanje precej drag trg, saj so vanj vložili skoraj pol milijona evrov, da so sploh lahko prodali prvi balon. »Skandinavija pred šestimi leti ni hotela slišati za balone, ker so imeli dovolj denarja za fiksne objekte. Danes osnovne šole že gradijo z našimi dvoranami. Zalivske države enako. Resno razmišljajo, da bi svetovno prvenstvo v nogometu, vsaj en del, potekalo v teh balonih (igrišča za trening itd.). Tudi Rusija je nedokončana zgodba, saj je velikanski trg,« o priložnostih govori Olaj. Kot pravi, morajo kupci dozoreti, kajti po njihovih izkušnjah od prvega stika do postavitve objekta pretečejo tri leta. V 20 letih so v Duolu poslovni model zamenjali trikrat. V prvi fazi so od čisto komercialnega značaja podjetja prešli v proizvodnjo in zdaj vse nevitalne dele najemajo (outsourcing), medtem ko je Duol razvojni inženiring. »To je pomembno tudi z drugega vidika. Če hočeš biti v tem poslu dober, moraš veliko vlagati. Zato mi ves dobiček zadnjih deset let vlagamo nazaj v razvoj, nimamo posojil in posel se igramo. Znamo ga odkloniti, ne tepemo se za vsak posel. Kupca v celoti seznanimo s prednostmi in slabostmi. Za nas je pomembno, da je balon naš reklamni plakat,« pravi Olaj. Podjetje zaposluje 20 ljudi, okrepili pa bodo prodajo, saj si želijo prodreti v zahodno Evropo. Večina dobaviteljev osnovnih materialov je iz Slovenije, evropski so iz Francije, Italije in Nemčije. Za vsakega od sestavnih delov imajo tri plus tri dobavitelje, kajti kot pravi Olaj, imajo v tej krizi težave z njimi. Rezervne dobavitelje imajo tudi zato, da so v sezoni (ta se zanje začne spomladi) vsi približno enako obremenjeni.
Boris SovičPod vodstvom Borisa Soviča je Arcont IP prva leta svojega obstoja povečeval proizvodnjo in prihodke.Jože Pojbič, Murska Sobota sob, 09.06.2012, 12:00Že od vsega začetka to invalidsko podjetje, ki zdaj zaposluje 125 ljudi, od katerih je dobrih 40 odstotkov invalidov, vodi direktor in solastnik Boris Sovič. Pod njegovim vodstvom je Arcont IP prva leta svojega obstoja povečeval proizvodnjo in prihodke tudi z 20- do 30-odstotnimi letnimi stopnjami rasti, vsako leto doslej posloval z dobičkom, se nenehno opremljal z novimi stroji in se po petih letih delovanja že preselil v novo, lastno tovarno v neposredni bližini Arconta. In pod Sovičevim vodstvom uspeva družbi kljub hudi krizi v gradbeništvu tudi v tem času ohranjati minimalno rast in najvišjo boniteto. Sam pravi, da predvsem zato, ker nikoli niso resneje sodelovali z velikimi gradbenimi podjetji v Sloveniji. »Pri njih je bilo težko doseči primerne cene, po končanem poslu so bile zelo pogosto težave s plačili, zato smo se poleg dela za Arcont, d. d., raje usmerili predvsem na individualne naročnike,« pravi. Za to je sicer treba imeti večjo prodajno službo - v podjetju imajo dvajset prodajnih inženirjev - vendar tako obstoj podjetja ne more nikoli biti odvisen od enega samega velikega naročila. »Šele lani smo se prvič spustili v malo večji posel, ko smo izdelali okna za enajst stanovanjskih blokov v Borovnici v vrednosti 500.000 evrov. Septembra smo posel končali, investitor Orbital pa nam je še vedno dolžan polovico denarja. Nihče več me ne bo prepričal, da bi delali s kakšnim slovenskim gradbenim podjetjem,« pravi Sovič, ki zadnje leto delo podjetja vse bolj usmerja čez bližnjo mejo, v Avstrijo. Tam je podjetniška kultura povsem drugačna, nikomur ne pride na misel, da opravljenega posla ne bi plačal v roku, pravi Sovič, zato so lani obseg dela za avstrijski trg povečali za 80 odstotkov, letošnjo desetodstotno rast prihodkov pa deloma utemeljujejo tudi z nadaljnjim povečevanjem obsega dela v Avstriji in dejstvom, da je v zadnjih nekaj letih propadlo ali prišlo na rob propada kar nekaj slovenskih proizvajalcev plastičnih in aluminijastih oken in vrat. A ne samo na trgu, tudi ukrepi znotraj podjetja in odnos do delavcev v Arcontu IP veliko pripomorejo k uspešnosti in dobremu delu. Tako so pred kratkim končali interno 100-urno prodajno akademijo za 18 svojih prodajnih inženirjev, v proizvodnji nenehno vlagajo v vedno boljše delovne razmere, delavci poleg rednih plač, regresov in božičnic vsako leto dobijo tudi božični paket, direktor Sovič pa že vseh dvanajst let, odkar podjetje obstaja, vsakega delavca ob njegovem rojstnem dnevu povabi k sebi v pisarno na kavo in klepet ter mu da darilo.
Marko Likon, LogentKako biorazgradljiva blata s komunalnih čistilnih naprav predelati v koristen material?Dragica Jaksetič, Ilirska Bistrica sob, 28.07.2012, 12:00Postojna - Medtem ko Marko Likon s sodelavci prejema priznanja za svoje izvirne rešitve, ki so že v fazi prehoda v uporabo, je njihova pozornost že usmerjena k odkritju topolovih vlaken, edinim do sedaj odkritim naravnim nano cevkam z zelo veliko uporabno vrednostjo. Doktor kemijskih znanosti Postojnčan Marko Likon oziroma eno od njegovih podjetij Logent sta konec junija prejela zlato inovatorsko priznanje notranjskokraške enote Gospodarske zbornice Slovenije za postopek in napravo za kontinuirano stabilizacijo in pretvorbo biorazgradljivih muljev v gradbene kompozite. Izziv raziskovalcev je bil, kako uskladiščiti organski ogljik, kako biorazgradljiva blata s komunalnih čistilnih naprav predelati v koristen material. Blato v gradbeni material »Pri odlaganju biorazgradljivih muljev razvijajo se toplogredni plini in smrdi, mi pa to s tehnologijo BACOM preprečujemo oziroma ubiramo obratno pot. Iznašli smo tehnologijo za »konzervacijo« blat in njihovo predelavo v gradbeni material. Tehnologija temelji na mešanju blat z alkalnimi materiali ali pepelom, kar omogoči takojšnjo biološko stabilizacijo, s tem pa takojšnjo ustavitev razvoja neprijetnih vonjav,« pojasnjuje Marko Likon. Proizvedeni material služi kot nadomestek za glino, v okviru CeROD Novo mesto pa ga bodo uporabili kot inertno sanitarno prekrivko in kot vodo nepropustni material pri zapiranju odlagališča nenevarnih odpadkov. Napravo z zmogljivostjo 9000 ton predelanih bioloških blat in pepela na leto bodo namreč v okviru CeROD Novo mesto odprli avgusta, nato pa bodo enako napravo zgradili še v ekoparku Hartberg v Avstriji. Projekt BACOM je v okviru programa CIP Eco-Innovation z 1,3 milijona evrov podprla tudi Evropska agencija za konkurenčnost in inovacije EACI, sredstva pa so namenjena predvsem kot podpora prodoru na evropski trg. Pri nadaljnjem razvoju projekta BACOM se trenutno povezujejo s hrvaškim podjetjem Tehnix in skupaj z njimi načrtujejo prodor na hrvaško, bosansko in črnogorsko tržišče. Za to tehnologijo se zanima tudi turški partner, s katerim pa še iščejo ustrezne inženirske rešitve, ki zadevajo predvsem povečanje kapacitete. Dozorela ideja zaživi v spin off podjetju Marko Likon je sicer solastnik podjetja Insol, v katerem še z dvema strokovnima sodelavcema razvija nove tehnologije predvsem na področju aplikativnega razvoja. Ko je ideja dovolj dodelana podjetje Insol z zainteresiranimi vlagatelji ustanovi spin-off podjetje, ki projekt industrializira in spravi na trg. Poleg omenjenega podjetja Logent, je Insol s partnerji ustanovil tudi podjetje Tehnološko okoljski center in sicer za uresničitev projekta CAPS, pretvorba papirniškega mulja v absorbente za čiščenje vodnih površin. Iz programa CIP Eco-Innovation so leta 2008 pridobili 1,5 milijona evrov. Za nove tehnologije predelave odpadnih blat so Likon in sodelavci lani prejeli Energy Global National Award. Od prijavljenih 1300 projektov se je Insol s svojo vizijo prebil med prvih dvajset. Patentirali nanomaterial iz topolovih vlaken Topola v naseljih si nihče prav zelo ne želi. Njegov puh, tenka vlakna, ki topolovemu semenu pomagajo v svet, so zgolj nadležno smetje, obeta pa se jim, da bodo postala zelo iskana surovina za uporabo v okoljski tehnologiji. »S kupom raziskav smo ugotovili, da gre za zelo uporabne nanomateriale, kar smo že patentirali in objavili v reviji Journal of Envirnomental Management v ZDA in zaradi česar se stvari precej bolj hitro razvijajo. Topolove cevke so edini naravni material, ki trikrat ali štirikrat presega absorbcijske sposobnosti sintetičnih absorbentov, poleg tega topolova vlakna skozi svoj življenjski ciklus izkazujejo celo negativen ogljični odtis. Absorbirajo olje, nafto in so tudi izredno dober izolator, primeren za uporabo pri pasivnih hišah. V industriji je precej interesentov, edini omejitveni faktor pa je količina. Topolovih puhkov je treba nabrati zadostno količino, sicer proizvodnje ni. Treba bo spet saditi topolove nasade,« se nasmehne Marko Likon. Spin off podjetje za to področje je Fibranet v Kopru, projekt pa je pripravljen za kandidaturo za sedmi okvirni program. Naslednji izziv? »Pridobivanje elektrike iz odpadnih vod z odlagališč. Matematika že delje, treba jo bo še dokazati in testirati,« pojasnjuje Marko Likon.
Andrej Božič, Steklarna Hrastnik»Da ne gre, vem sam. Povej mi, kako bo šlo.«Polona Malovrh, Trbovlje sob, 04.08.2012, 12:00»V bistvu je prišel v službo k Lahu,« so rekli ljudje v glažuti, kakor Hrastničani pravijo podjetju, ki s približno 700 zaposlenimi pomeni kar 33 odstotkov vseh delovnih mest v občini. Mislili so na privatizacijskega mogotca Igorja Laha, ki Steklarno obvladuje prek ciprskega Ampelus holdinga. In ki v resnici »nastavlja« njene/svoje direktorje. Andrej Božič je Lahova druga izbira za Steklarno – po Romanu Strgarju, ki je nadzornikom konec leta 2009, že po štirih letih, ponudil odstop. Steklarna je za Božiča za zdaj zadnja izbira: po krškem Vipapu, papirnici Goričane, predstavništvu multinacionalke ABB, po Iskri Ero iz skupine Hidria, po Drogi, nemški tovarni papirja Mondi Raubling ter po BB Consultingu. Ko je prevzel vodenje v Hrastniku, se je obvezal, da bo najprej »popravil« komunikacijo in plačni sistem. Oboje so zaposleni sprejeli z olajšanjem. Steklarji so ljudje, ki še verjamejo na besedo. Po poltretjem letu pravijo, da je tudi Andrej Božič človek, ki besedo, ko jo enkrat da, drži. Vidi se, da je Božič med steklarje prišel iz svetovalnega podjetja s področja komuniciranja. Prisega na motivacijo ljudi. Na delavca, ki bo do podjetja čutil pripadnost in želel prispevati svoj delež k uspešnosti. Zato je Steklarna po njegovem prihodu postala podjetje, prijazno do družine in eno družbeno najodgovornejših ter spet zaželen zaposlovalec. Božič stavi na medsebojno spoštovanje, toleriranje drugačnosti, na kreativnost in predvsem na iskanje rešitev, ne pa krivcev – pa naj bo to med poslovnimi partnerji ali v »intimi« glažute. To, pravi, je odgovornost vodstva. Božičeva odgovornost, torej, ki jo za zdaj očitno uspešno izpolnjuje. Tisti, ki prihajajo k njemu s problemi, morajo vedeti, da ga slabi izgovori in skomiganje z rameni ujezijo, kakor je nekoč izjavil za interni časopis. Bolje jo bodo odnesli tisti, ki se bodo ravnali po njegovem motu: »Da ne gre, vem sam. Povej mi, kako bo šlo.« Bogdan Ledinek, prvi sindikalist steklarjev, pravi, da je Božič človek »z močnimi načeli, z veliko energije in vztrajnosti, človek, ki ve, kaj hoče in kakšna je prava pot«. Poleg vsega premore tudi posluh za delavca, kar so v tovarni opazili takoj. »Seveda vodenje takšnega podjetja in položaj na trgu ter na drugi strani želje in potrebe nas, zaposlenih, ne gredo vedno v isti smeri, vendar se nam je do zdaj uspelo še zmeraj nekako kompromisno dogovarjati. Ne nazadnje se to vidi tudi v razvoju samega podjetja,« je za Delo o prvem med steklarji povedal Ledinek. Božič sebe ocenjuje kot »socialno zelo občutljivega«. A tem občutkom, pravi, se predaja predvsem »zvečer – v zavetju doma«. Leto 2012 je čas, ko morajo steklarji s sicer 150-letno tradicijo izdelovanja stekla postaviti temelje za prihodnjih pet let. Dobro so zastavili že v prvi polovici leta: prodali so za desetino več kot v istem obdobju 2011, dobička pa jim je ostalo 1,3 milijona ali neverjetnih 1,2 milijona evrov več kot ob polletju lani. Steklarna Hrastnik, pravi Božič, je v svetovnem merilu majhna, v resnici pa ravno prav velika, da »meša štrene največjim«. Za zdaj prav to tudi počne.
Petra Melanšek, VivapenSlovensko družinsko podjetje, uspešno že več kot štiri desetletja, je prodorlo na vse celine.Barbara Pavlin, gospodarstvo sob, 09.03.2013, 12:00Pretekli teden je Petra Melanšek prejela nagrado GZS za gospodarske in podjetniške dosežke, pred dvema letoma pa so dobili tudi priznanje GZS za inovacije. Inovacije so po besedah Melanškove za podjetje zelo pomembne. »Ključ do uspeha je zagotovo vlaganje v investicije, ki nam omogočajo razvoj tehnologije proizvodnih procesov, avtomatizacije in ne nazadnje novih produktov z več dodane vrednosti. Inovacije lahko rečem, da so del našega vsakdana in jih velikokrat naredimo ali uvedemo kar nevede kot nekaj samo po sebi umevnega,« pravi Melanškova. V podjetju že šesto leto poteka projekt za nenehno izboljševanje procesov (NIP). Vsak sodelavec ima možnost, da sodeluje s svojimi idejami in predlogi za novosti ali izboljšave. Vsak uporaben predlog je finančno tudi nagrajen. Melanškova pravi, da trajnostni tehnološki razvoj pomeni temeljni element za zagotavljanje socialne varnosti zaposlenih. Narejeno v Sloveniji Strategija lastnega razvoja temelji na inovativnih rešitvah, kot je na primer razvoj lastnega dovajalnega sistema za pisala, kar družbo uvršča v sam vrh proizvajalcev v svetovnem merilu. Zato so v zadnjem obdobju investirali predvsem v opremo in avtomatizacijo proizvodnje. Podjetje nastopa v tržni niši dinamičnih proizvajalcev peres manjših serij, oplemenitenih z dekorativnim tiskom. Njihovi produkti imajo dodan napis »Made in Slovenia« (Narejeno v Sloveniji) oz. »Made in EU« (Izdelano v EU), tudi kadar gre za produkte, proizvedene za tuje strateške partnerje. Navzoči so v več kot 30 državah po svetu. »Zadovoljni smo z izvozom po Evropi, v ZDA in na Daljni vzhod. Možnosti za povečanje prodaje so še v Franciji in v francosko govorečih državah ter Rusiji, saj tam veliko uporabljajo nalivna peresa in črnilo. Dobavo v severno Afriko smo pred časom prekinili zaradi finančne nediscipline in ker banke v Sloveniji za zavarovanje posla niso sprejele akreditivov in garancij severnoafriških bank, letos pa nam je uspelo letos spet prodati izdelke v Libanon,« o iskanju novih trgov govori direktorica in dodaja: »Kot v Nemčiji, kjer otroci v prvih štirih razredih šole pišejo z nalivnim peresom, tudi v frankofonskih državah še gojijo kulturo lepopisja, zato sta ti dve državi za nas v Evropi zelo pomembni, predvsem Nemčija, kamor sedaj prodamo približno 75 odstotkov izdelkov.« Z nekaterimi konkurenti so tudi prijatelji O konkurenci pa Melanškova pravi: »Konkurenca je huda, vendar jo mi upoštevamo kot izziv. Brez konkurence ni razvoja, seveda, če je ta lojalna. Od nelojalne pa se poskušamo distancirati. Lahko pa rečem, da imamo z našimi konkurenti iz Evrope (predvsem iz Nemčije in Avstrije) dobre, ponekod tudi prijateljske odnose in dobro sodelujemo.« Konkurenti so večkrat tudi njihovi kupci. »Pa tudi medsebojna pomoč nam ni tuja, saj se je že zgodilo, da zaradi prevelikega povpraševanja nismo v kratkem času zmogli izdelati naročene prodizvode in nam je naš konkurent iz Avstrije pomagal tako, da nam je črnilne vložke posodil. Na takšno sodelovanje sem ponosna, kajti le-tega je moč doseči samo s korektnim, poštenim in fer odnosom drug do drugega in tako tudi ves čas poslujemo,« sodelovanju s konkurenco opisuje Melanškova. V Vivapenu je trenutno 81 zaposlenih, v času sezone, pa pri njih dela tudi po 30 študentov in večina izmed njih se vrača vsako leto. Prav tako sodelujejo tudi z upokojenci, ki jim s svojimi dolgoletnimi izkušnjami in znanjem svetujejo in pomagajo, tako da vzdržujejo stike. S podporo okolice je delo lažje Kakšen je njen recept za uspešno poslovanje skozi desetletja? »Kot posameznik ne moreš delovati uspešno. Prilagoditi se je treba okolici, ali pa okolico prilagoditi sebi. Če ti uspe pridobiti podporo okolice, tima, potem je delo lažje, opraviš lahko težje naloge in dosežeš višje cilje. Prav tako pošten odnos in zavedanje, da je s čisto vestjo najlažje zaspati. Konec koncev pa človek ni na svetu samo zato, da se reproducira, ampak da ustvarja.«
V Rotu Pavlinjek stavijo na različne izdelke |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |